خلاصة:
یادگیری ترکیبی به عنوان یک ساز و کار جدید بر استفاده متنوع و گسترده از روش های یادگیری تاکید
دارد. توجه در انتخاب و به کارگیری ابزار مناسب با موقعیت یادگیرنده برای بالا بردن کیفیت یادگیری از
اصول اولیه یادگیری ترکیبی است. در عصر حاضر یکی از مهمترین اختراعات بشری که تغییرات شگرفی
را در زندگی بشریت ایجاد نموده، پیدایش رایانه و بدنبال آن اینترنت بوده که باعث رقم زدن دنیای
مجازی و انگیزهای برای نظام های آموزشی شده است تا در بخش آموزش الکترونیکی سرمایه گذاری
کنند. اما آنچه که اهمیت بحث را روشن تر می سازد، تلاش برای کسب موفقیت در استفاده از سیستم
یادگیری الکترونیکی و سنجش میزان موفقیت این سیستم ها است که تلاش ناموفق برای پیادهسازی
یادگیری الکترونیکی، موجب از دست دادن سرمایه خواهد شد. هدف اساسی این پژوهش نقش شبکههای
مجازی در توسعه یادگیری و آموزش ترکیبی با روش توصیفی– تحلیلی میباشد و برای پاسخگویی به
سوال پژوهش، یعنی نقش شبکه های مجازی در یادگیری و آموزش ترکیبی چیست؟، از منابع کتابخانه ای و
جستجو در منابع مختلف استفاده شد. در این مقاله ابتدا مفهوم شبکه های اجتماعی و یادگیری ترکیبی
توضیح داده شده و سپس به نقش شبکه های اجتماعی در توسعه یادگیری و آموزش اشاره شده است. نتایج
این یافتهها نشان می دهد که یادگیری ترکیبی با داشتن مزیت های هر دو رویکرد آموزش (سنتی و
الکترونیکی) یک رویکرد موثر برای افزایش اثربخشی یادگیری، سهولت دسترسی به مواد آموزشی و
افزایش اثر بخشی هزینه ها می باشد. با توجه به یافتههای پژوهش، شیوه ترکیبی در آموزش، آزادی عمل
وسیع تری را در بهره مندی از محیط های آموزشی در اختیار کارشناسان آموزشی قرار میدهد و از این
طریق موجب توسعه و بهبود آموزش و یادگیری میگردد.
ملخص الجهاز:
فناوري اطلاعات و ارتباطات اين ادعا و بلکه توان را دارد که طي يک برنامه مدون و با تغيير در ساختار و روش هاي آموزش از هزينه ها بکاهد و کيفيت را افزايش دهد و محصولات نظام هاي آموزشي را با نيازهاي جامعه هماهنگ و منطبق نمايد و در جهت کاربردي نمودن آموزش قدم بردارد (صالحي اميري و حيدري زاده ، ١٣٨٦).
٢- پيشينه ي پژوهش از لحاظ پيشينه ي تحقيقاتي، با توجه به اينکه مقوله ي آموزش ترکيبي مبحثي نو در آموزش کشور است ، تحقيقاتي که در رابطه شبکه هاي مجازي و يادگيري ترکيبي صورت گرفته به شرح زير مي باشد: در خارج از کشور در زمينه قوت ها و فرصت هاي آموزشي تحقيقات نشان داده است که آموزش ترکيبي اين فرصت را به مربيان ميدهد تا در کلاس درسي نامتجانس و ناهمگن داراي نقش تسهيل کننده در فرآيند يادگيري باشند و آموزش را بر مبناي سبک هاي مختلف يادگيري و علايق دانشجويان طراحي کنند (٢٠٠١ ,Brown ,٢٠٠٨ ,So HJ :٢٠١٠ ,etal &Saed Poor ).
از منظر اين ديدگاه ، جامعه نقش شبکه هاي مجازي در توسعه يادگيري و آموزش ترکيبي / ٢١ چيزي فراتر از افراد و روابط اجتماعي آنها نيست (چلبي، ١٣٨٥).
نقش شبکه هاي مجازي در توسعه يادگيري و آموزش ترکيبي / ٢٣ آموزش الکترونيکي اين امکان را فراهم کرده است تا بتوان طيف وسيعي از جويندگان علم را در نقاط مختلف و از فواصل دور و نزديک تحت پوشش شبکه آموزشي درآورد و با روش هايي متفاوت از انواع سنتي، بدون نياز به شرکت در کلاس هاي حضوري، آموزش هاي علمي و تخصصي را به مرحله اجرا درآورد.
Blended learning in higher education:students'perception And their relation to outcomes.