خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی با مهارتهای اجتماعی دانشجویان انجام شد. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی و از نظر نوع روش، یک پژوهش هبستگی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه در این پژوهش، با استفاده از فرمول کوکران110 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی بودند که به روش خوشهای نمونهگیری شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته شبکه اجتماعی و پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون بود؛ که روایی شبکه اجتماعی توسط چند تن از کارشناسان خبره علوم ارتباطات سنجیده شد و پایایی آن 78 % بدست آمد. روایی پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون توسط چند تن از کارشناسان سنجیده شد و همچنین پایایی آن 83 % به دست آمد. برای تحلیل دادهها، از تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی: آزمون آماری همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استاندارد به شیوه همزمان استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین مهارت اجتماعی دانشجویان و استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
This study aimed to investigate the relationship between using social networks and students' social skills. This research in terms of nature, practical and in terms of method, is a correlation research. The checking population in this research consisted of all postgraduate students of educational technology in the Faculty of Psychology and Educational Sciences of South Tehran Azad University, who were studying in the academic year 2013-2014. The sample size in this study, using Cochran formula, 110 postgraduate students of educational technology were selected by cluster sampling. Data collection tool, the researcher-made social network questionnaire and the Matson Social Skills Questionnaire were validated by several experts in the field of communication science and reliability was 78%. The validity of the Matson Social Skills Questionnaire was evaluated by several experts and also its reliability was 83%. For data analysis, descriptive and inferential analysis, Pearson correlation coefficient and standard multivariate regression analysis simultaneously were used.
ملخص الجهاز:
نتايج حاصل از تحليل داده ها نشان داد که بين مهارت اجتماعي دانشجويان و استفاده از شبکه هاي اجتماعي رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
بررسي فرضيه دوم پژوهش : بر اساس نتايج حاصل از آزمون همبستگي پيرسون مشاهده ميشود بين مهارت اجتماعي مناسب و استفاده از شبکه هاي اجتماعي رابطه مثبت معنادار (٠/٢٠٦= R و ٠/٠٣١= sig) وجود دارد.
1. Lee & Cyo نتيجه حاصل از بررسي فرضيه چهارم اين پژوهش با پژوهش اسکندري پور (١٣٩١) که نشان داد استفاده افراد از شبکه هاي اجتماعي در ايجاد رفتارهاي غيراجتماعي افراد و رفتارهاي تکانشي و پرخاشگري و برتريطلبي تأثيرگذار نبوده است همسو است .
نتايج حاصل از بررسي فرضيه ششم اين پژوهش ، با نتايج چند پژوهش ديگر همسو بود مانند پژوهش لين و تساي (٢٠٠٢)، عقيلي و جعفري (١٣٩٢) و پژوهش رضانيا (١٣٨٩) حاکي از آن بود که مهارت هاي ارتباطي و اجتماعي مناسب کاربران اينترنتي و ارتباط با همسالان تا حد زيادي تحت تأثير روابط آن ها در فضاي مجازي است .
همان طور که بيان شد نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد که بين استفاده از شبکه هاي اجتماعي و مهارت هاي اجتماعي دانشجويان رابطه مثبت وجود دارد.
Social network sites: definition, history, and scholarship, Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1), 210-230.
Internet and displacement effect: Children's media use and activities in Singapore.
The effects of Internet use on information literacy: A panel study with Japanese elementary school students.