خلاصة:
زمینه: کارکنان زمانی میتوانند در مشاغل خود به خوبی عمل کنند که از توانایی و انگیزش لازم برای داشتن عملکرد مناسب بهره مند باشند. در واقع توانایی و انگیزش منجر به عملکرد شغلی مناسب میشود و این توانایی و انگیزش نیز می تواند با حضور رهبری اخلاقی در سازمان قوت بگیرد. هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی اعضای هیات علمی در دانشگاههای دولتی شهر تهران بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی و به صورت کمی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 1396 می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای، 480 نفر با استفاده از تعیین حجم نمونه در مدلسازی معادلات ساختاری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به سوالهای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel 8/8 استفاده شده است.
یافته ها: یافته های این تحقیق نشان م یدهد که بین رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد (5/ 0). مولفه فردی رهبری اخلاقی در میان سایر مولفه های رهبری، بالاترین رتبه و در میان مولفه های عملکرد شغلی بعد آموزشی، بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده اند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نمایانگر این ایده می باشد؛ که جذب مدیرانی با سبکهای رهبری اخلاقی که دارای تجربههای آموزشی و پژوهشی مناسب هستند، موجب بهبود عملکرد اعضای هیات علمی خواهد بود.
Background: Employees can work well in their careers when they have the ability and Necessary motivation to function properly. In fact ability and motivation lead to suitable job performance and this ability and motivation also can get stronger in organization despite the presence of ethical leadership. The purpose of the present study was the impact of ethical leadership on job performance from viewpoint of faculty members of public universities in Tehran.
Methods: The research method in terms of the purpose was applicable and in terms of method was descriptive- correlating. The population of the study includes all faculty members of Tehran state universities in 2017. 480 subjects were selected by multilevel cluster sampling method. Data collection was done by researcher- made questionnaire. Data analysis was done through structural equation modeling using Lisrel 8.8 software.
Results: The results of the study indicated that ethical leadership on job performance from viewpoint of faculty members of Tehran University impact on job performance (0.5). The individual component of moral leadership has the highest rank among other components of leadership and the highest rank among the components of job performance in the educational field.
Conclusion: Research results show this idea; attracting managers with ethical leadership styles who have appropriate educational and research experiences will improve the performance of faculty members.