ملخص الجهاز:
"در حقیقت«روشنگری چیست؟»دو نظرگاه را در طرحی انتقادی در کنار هم به تصویر میکشد:یکی نظر کانت که در پرسش او مبنی بر«روشنگری چیست؟»(که به آن به عنوان شیوهی تازهای برای تأمل در زمان حال نگریسته)خلاصه شده است، و دیگری نظر بودلر که نظریهی زیباییشناسانهی او به فوکو کمک کرد راه خود را از پرسش از چیستی روشنگری بگشاید و به چیزی برسد که فوکو آن را«تبارشناسی تاریخی ما»26نام نهاده است.
در نقد کانت عبور و گذری از این دست هم نشان میدهد که بحث نوگرایی از کجا آغاز میشود و هم در نوگرایی نه بهسان یک نقطهی عطف که بهسان یک«نگرش»مینگرد چیزی که به تعبیر فوکو«سبکی است برای مرتبط شدن با واقعیت معاصر،انتخاب یا انتخاب داوطلبانهای است که گروه مشخصی از مردم میکنند،یا در نهایت شیوهای است برای اندیشیدن و احساس کردن و نیز راهی برای عمل کردن و رفتار کردن که در یک لحظه و همان لحظه رابطهی تعلق داشتن را نشان میدهد و خود را به مثابه یک وظیفه عرضه میکند.
چه اگر پرسش کانتیها برای آگاهی یافتن از چیزی بود که راه بر دانش میبست و آن را محدود میکرد،باید از گسترش مرزهای دانش دست میشستند و بر همین قیاس پرسش انتقادی امروز باید یا پس میکشید و با هیأتی مثبت ظاهر میشد که:در آنچه که به ما به عنوان چیزهایی جمعی ضروری و الزامی داده شده است جایگاه هرآنچه منحصربهفرد،محتمل و محصول محدودیتهای استبدادی است،کدام است؟به ایجاز میتوان گفت که در اینجا نکته عبارت است از زیرورو کردن نقدی که خود حاصل یک محدودیت ضروری است،و تبدیل آن به نقدی عملی که در گذر خویش از فراز محدودیتها را پشت سر مینهد."