خلاصة:
یکی از موضوعات مهم رشتۀ حقوق نفت و گاز که از زیرشاخههای حقوق عمومی است، چگونگی مدیریت مخازن مشترک نفت و گاز است. با توجه به وجود عنصر مرزهای جغرافیایی در این میادین، اهمیت این موضوع، هم از جنبۀ سیاسی و هم حقوقی قابل توجه است. یکی از روشهای مرسوم بهرهبرداری از این میادین، بهرهبرداری یکپارچه از طریق انعقاد قرارداد یکپارچهسازی است. در این روش، ذینفعان میدان یا مخزن مشترک، با توافق یکدیگر قراردادی را منعقد میکنند که به موجب آن، توسعه و بهرهبرداری از میدان براساس مفاد قرارداد و به صورت مشترک انجام میشود. در این پژوهش، نویسنده با دیدگاهی تحلیلی و به صورت تطبیقی، یکپارچهسازی نفت و گاز را در نظام حقوقی دو کشور ایران و آمریکا مورد بررسی قرار داده است و در پایان، ضمن مقایسۀ این دو نظام حقوقی، پیشنهادهایی برای استفاده از این ساختار حقوقی در صنعت نفت و گاز ایران ارائه داده است. با توجه به وجود میادین فراوان نفت و گازی مشترک ایران و کشورهای همسایه، لازم است وزارت نفت که متولی اصلی انجام فعالیت در بخش بالادستی و پاییندستی صنعت نفت و گاز است، الزامات و ساختار حقوقی و سیاسی لازم را برای یکپارچهسازی مخازن و بهرهبرداری هرچه بهتر از مخازن مشترک با کشورهای همسایه فراهم سازد.
One of main topics of oil and gas law as a branch of public law is shared/common/transbourdary reservoirs expanded across the borders of a country and located in common boundaries of two or more neighbor countries.this matter isn’t mentioned In Iran constitution provisions .The method of Management of these common resources has an important significance and various methods are employed in this relation .One of the most and best ways for operation and exploitation of these common fields is concluding unitization agreement between two neighbor countries by which beneficiaries of that common field conclude an agreement .In this research we surveyed the use of unitization of oil and gas analytically and descriptively and comparatively in the legal and executive procedures of both Iran and the United States and finally we suggested some offers with comparing these two legal systems. Since Iran has many shared oil and gas field with its neighbors this is necessary that oil ministry of Iran as the main arranger of upstream and downstream activities in Iran oil and gas industry should arrange and provide legal and political Requirements and structures for unitizing and operating these fields in best manner.
ملخص الجهاز:
از آنجا که بر اساس قوانين و مقررات جاري جمهوري اسلامي ايران ، به ويژه اصل ٤٥ قانون اساسي ، معادن و به ويژه معادن نفت و گاز، جزء «انفال و ثروت هاي عمومي » قلمداد گرديده و در اختيار حکومت اسلامي قرار داده شده است ، تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آن ها عمل کند؛ بنابراين ، امکان مالکيت خصوصي منابع و مخازن نفت و گاز در نظام حقوقي و صنعت نفت و گاز ايران منتفي بوده و به علت وحدت مالکيت اين منابع ، امکان استفاده از سازوکار يکپارچه سازي در ميادين داخلي وجود نداشته و اين امکان صرفاً در مورد مياديني که در مرزهاي جغرافيايي مشترک با کشورهاي همسايه واقع شده است ، مصداق مي يابد.
“the New Timor Sea Arrangement 2001; Is Joint Development of Common Offshore Oil and Gas Deposits Mandate Under International Law?”.
“the New Timor Sea Arrangement 2001; Is Joint Development of Common Offshore Oil and Gas Deposits Mandate Under International Law?”.