خلاصة:
هویت مهمترین عامل شناسایی است. به نوعی که هر فرد یا جامعه برای
شناساندن خود به دیگران؛ از عوامل اکتسابی و انتسابی استفاده میکند.
مسائل فراوانی هویت فردی و ملی را به چالش میکشند و تاثیرات زیادی بر
آن میگذارند. از منظر جغرافیای سیاسی فضای مجازی, هویت مبحث مهمی
دی شتاسایی گروههای انساتی و ملتها تلقی میشوه که چگونگی حفظ و
رشد آن قابل رهگیری است. هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سژال است که
فضای مجازی چه تاثیری بر هویت ملی میگذارد. از اینرو با روش فراتحلیل
می کوشد با انتخاب ۱۰ عنوان از پژوهشهای انجامشده در زمینهی تااثیر
فضای مجازی بر هویت ملی و تحلیل نتایج به دست آمده به سوّال مذکور
پاسخ دهد. نتایج پژوهشنشان داد که فضای مجازی اغلب تاثیر منفی بر روی
هویت ملی دارد و بیشتر مقالات تاثیر منفی فضای مجازی بر هویت ملی را
اثبات کردهاند.
ملخص الجهاز:
شیوهی انتخاب پژوهشها برای مطالعهی تأثیر فضای مجازی بر هویت ملی 32 مقاله انتخاب شده است و از میان آنها 10 پژوهش بهصورت تصادفی از میان آنها برگزیده شده و مورد بررسی و تحلیل قرارگرفتهاند.
2- حسین رضایی، حدیثه رمضانیفر و زهرا قیصری در پژوهشی با عنوان «رابطهی استفاده از اینترنت و شکلگیری هویت ملی جوانان» بر روی جامعهی آماری جوانان شهر همدان مطالعه کرده و به این نتیجه رسیدهاند که نتايج بهدست آمده در مورد همبستگي بين فضاي مجازي و هويت ملي نشان دهندهی آن است كه بـين اسـتفاده از اينترنت و هويت ملي رابطـهی معنیدار منفي وجود داشته است.
3- ابوالفضل دانایی و مصطفی بابائیساروئی در پژوهشی با عنوان «نقش رسانههای مجازی درگرایش به هویت ملی» که در سال 1396 براساس پژوهش «بررسی و سنجش هویت جمعی ایرانیان» که از سوی مؤسسه مطالعات ملی در سال 1393 اجرا شده است، انجام دادهاند با بررسی جامعهی نمونهی خود از 31 استان به این نتیجه رسیدهاند که دسترسی به اینترنت رابطهی مستقیم با سطح هویت ملی در فرد دارد و نشان میدهد که هرچه دسترسی به اینترنت افزایشمییابد مؤلفههای هویتملی درفرد ضعیفترمیشوند.
1- با بررسی نتایج بهدست آمده از تحلیل مشخص میشود که از 10 پژوهش انجام شده 80 درصد یعنی 8 مقاله به این نتیجه رسیدهاند که فضای مجازی تأثیر منفی بر روی هویت ملی کاربران مورد مطالعه داشته است.