ملخص الجهاز:
"تو به جلوه در نقابی که نگاه برنتابی مه من اگر ننالم تو بگو دگر چه چاره؟ غزلی زدم که شاید به نوا قرارم آید تب شعله کم نگردد ز گسستن شراره کسب آزادی که هدف اصلی در سخنسرایی اوست،به صورت جذبهء فراوان و اشتیاق شدید ظاهر شد و او این حس را غیر از وجود خود میپندارد و در خلوت با او راز و نیاز میورزد: ای که ز من فزودهای گرمی آه و ناله را زنده کن از صدای من خاک هزار ساله را غنچهء دل گرفته را از نفسم گره گشا تازه کن از نسیم من داغ درون لاله را اقبال شاعری است درونگرا،و معتقد است حقیقت در مقصد و هدف پنهان است،به همین علت او کسب آزادی را هدف حیات خود قرار میدهد و ابیاتی نیز در این باب میسراید،اما در غزلیات حافظ معشوق از شخصیت او جداست،و وقتی که تحت تأثیر جذبه و اشتیاق میخواهد او را در آغوش بگیرد،سرا پا نیاز است و از تمام کاینات بیگانه.
اقبال از توانایی روحی لبریز است،چنان که خود میگوید: ز آن فراوانی که اندر جان اوست هر تهی را پرنمودن شان اوست حافظ از این نوع توانایی با نام شوق یاد کرده و با لحن موسیقی مثل شعله سر برمیآورد: تا مطربان ز شوق منت آگهی دهند قول و غزل به ساز و نوا میفرستمت گاهی همین شوق و آرزو او را وادار میکند از زلف معشوق به عوض جان خود آشفتگی و پریشان خاطری را بخرد: دلم ز حلقهء زلفش به جان خرید آشوب چه سود دید ندانم که این تجارت کرد از سوانح حیات حافظ و همچنین شرح احوال زندگی اقبال چنین برمیآید که آنها از حیث وضع اجتماعی در طبقات متوسط بزرگ شدهاند و مقام شامخی که بدان رسیدند،ثمرهء استعداد شخصی و سعی و کوشش پیگیر و تحمل زحمات بیاندازه بوده است."