خلاصة:
بررسی سیر زندگانی امامزادگان و اولاد منسوب به اهلبیت پیامبر اکرم (ص) و بازشناسی سیرۀ آن بزرگواران از ضروریات جامعۀ اسلامی است که میتواند در جهت شناسایی سبک زندگی اسلامی آنان مؤثر واقع گردد و افزون بر این، تسهیلگر روند زندگی سعادت آفرین برای بشر باشد. در همین راستا، بررسی شرححال حضرت سید جلالالدین اشرف از فرزندان منسوب به امام موسی کاظم (ع) و نیز شناسایی اقدامات سیاسی و فرهنگی، فضایل و مناقب ایشان، راهگشای مؤثری در به دست آوردن الگوی جامع و سعادتمند زندگی بشری باشد. در این مقاله، سعی بر این است تا با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی، منابع روایی و تاریخی درباره سید جلالالدین اشرف مورد پژوهش قرارگرفته تا گوشههایی از زندگانی ایشان تبیین شود. دستاورد حاصل از پژوهش، بیانگر آن است که سید جلالالدین اشرف از ذریۀ پاک پیامبر اکرم (ص)، در پی احقاق حق با ظالمان به مبارزه برخاست و پس از مبارزه با آنان در این مسیر به درجۀ رفیع شهادت نائل آمد؛ همچنین فضایل و مناقب ایشان گویای عظمت و جلالت وی در نزد بزرگان دین است؛ کما اینکه بسیاری از شیعیان در سایبان حریم ایشان آرامگرفته و عرض حاجت مینمایند.
Investigating the life of Imamzadeh and descendants attributed to the Prophet Muhammad (peace be upon him) and recognizing the magnitude of his majesty is one of the essentials of Islamic society that can be effective in identifying their Islamic lifestyle and in addition facilitate the life of happiness for humanity. In this regard, the study of Sayyed Jalaluddin Ashraf's biography of the children attributed to Imam Musa Kazem (AS) as well as the identification of his political and cultural actions, virtues and backgrounds will be effective in achieving a comprehensive and prosperous pattern of human life. In this article, using descriptive-analytical method, the narrative and historical sources about Sayyed Jalaluddin Ashraf have been investigated in order to elucidate some aspects of their lives. The results of the research indicate that Seyyed Jalaluddin Ashraf from the pure mind of the Prophet (PBUH) sought to fight the tyrants in the pursuit of righteousness, and after fighting them on this path, he attained a high degree of martyrdom; He speaks of his greatness and glory to the elders of the religion, as many Shiites have relaxed in the shadows of their privacy.
ملخص الجهاز:
سيد*جلال *الدين *اشرف *نيز*يکي *از*امامزادگان *صاحب *جلالت *و*منقبت *است *که *در*کشور*ايران *و*در*منطقۀ* آستانۀ*اشرفيه *استان *گيلان *مدفون *شده *است *و*اين *مسئله *ضرورت *پرداختن *به *زندگاني *و*بررسي *فضائل * و*مناقبشان *را*فراهم *ساخته *است ؛*ولي *با*توجه *به *کمبود*منابع *تاريخي *و*متون ،*تبيين *همۀ*ابعاد*زندگي *و* شخصيت *ايشان *ممکن *نيست .
غلامي *کفترودي *(*١٣٧٦)*در*دو*اثر*کتابي *خويش *به *نامهاي *«جنگ *نامه *سيد*جلال *الدين *اشرف »*و* «نهضت *انقلاب *سيد*جلال *الدين *اشرف »*به *بررسي *فعاليت *هاي *جنگي *و*سياسي *سيدجلال *الدين *اشرف * پرداخت *و*به *اين *نتيجه *رسيد*که *ايشان *فرزند*بلافصل *امام *موسي *کاظم (ع )*و*برادر*امام *رضا(ع )*است *که *به * منطقه *کوچان *مهاجرت *کرده *و*در*پي *مبارزه *با*ظلم *و*ستم *حاکمان *محلي *و*حکومت *هاي *اموي *و*عباسي * بوده *و*براي *دفاع *از*حقوق *مظلومان *در*پي *احقاق *حق *به *مبارزه *عليه *ظالمان *منطقه *گيلان *برخاست *و*لذا* شرح *جنگ *هاي *وي *را*بيان *کرده *است .
*نظريه *دوم :*سيد*جلال *الدين *اشرف *از*نوادگان *امام *موسي *کاظم *(ع ) در*ادامه *برخي *از*محققان ،*وي *را*از*نوادگان *امام *کاظم *(ع )*شمرده *اند؛*لذا*سيد*محمد*بن *احمد*حسيني *نجفي * در*کتاب *بحرالأنساب *خود*دربارة *وي *مي*نويسد: *«سيد*جلال *الدين *از*نوادگان *امام *موسي *کاظم *(ع )*و*از*اولاد*ابراهيم *المرتضي *بن *موسي *(ع )*در*قرن *چهارم * هجري *است *که *از*جمله *کريمان *و*سخاوتمندان *عصر*خويش *بوده *و*به *دليل *رفتار*شايستۀ*خود*مورد*توجه * خواص *و*عوام *قرار*گرفته *تا*جايي *که *به *دستور*خليفه *عباسي ،*نقابت *سادات *حلۀ*عراق *را*برعهده *داشته *و* پس *از*مدتي *به *منظور*دفاع *از*حقوق *مظلومان ،*ظلم *واليان *ستمگر*و*حکومت *هاي *ظالم *محلي ،*وارد*شمال * ايران ،*منطقه *لاهيجان *گرديد*و*پس *از*سلسله *مبارزاتي *که *در*جهت *برقراري *عدل *و*انصاف *در*بين *مردم *با* حاکمان *محلي *انجام *داد؛*در*همان *منطقه *شهيد*و*مدفون *گرديد»*(حسيني *نجفي ،*١٤١٩ق :*٦١*؛*زنده *دل ،*١٣٩٠:* ٤٠*؛*شجاع *شفيعي ،*١٣٧٧:*١١٨).
*در*اين * ميان ،*سيد*جلال *الدين *اشرف *از*برادران *امام *(ع )*که *در*قم *تحت *نظر*برادرش *احمد*بن *موسي *(ع )*بود*(غلامي * کفترودي ،*١٣٧٦:*٤٠)*و*يا*به *روايتي *ديگر*پس *از*مدتي *اقامت *در*يمن *و*سپس *بغداد*(شجاع *شفيعي ،*١٣٧٧:*١١٩)،* در*سال *٢٠٦*يا*٢١٠*ق ،*وارد*ايران *و*زنجان *و*ازآنجا*به *منطقۀ*گيلان *وارد*شد.