خلاصة:
نظام بین المللی حقوق بشر، در پرتو اسناد مربوط به ممنوعیت شکنجه و دیگر مجازاتها و رفتارهای غیر انسانی، ظالمانه و تحقیرآمیز تلاش نموده است تا اعمال مجازاتهای بدنی را منع نماید. در این مقاله برای روشن ساختن چگونگی این تعارضات و ارائه راه حل و رفع آن تلاش شده است. بدین منظور نخست به تبیین چالش موجود، به صورت تطبیقی اقدام شده، و به همین جهت مسأله اصلی مجازاتهای بدنی در اسلام و چالشهای حقوق بشر مطرح شده است. برای حل مسأله با کمک سؤالات فرعی نویسنده سعی کرده است که پاسخ مسأله مزبور را به صورت تفصیلی با اتکا بر فرضیههای مطروحه بیان نماید. روش انجام پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع به صورت تطبیقی، توصیفی و تحلیلی میباشد.
ملخص الجهاز:
مجازات هاي بدني در اسلام با نگاهي به آموزه هاي قرآني و چالش هاي حقوق بشري * تاريخ دريافت : ٩٨/٢/٣٠ مهدي صالحي تاريخ پذيرش : ٩٨/٦/١ محمد جعفري هرندي ** چکيده نظام بين المللي حقـوق بشـر، در پرتـو اسـناد مربـوط بـه ممنوعيـت شـکنجه و ديگـر مجازات ها و رفتارهاي غير انساني، ظالمانه و تحقيرآميز تـلاش نمـوده اسـت تـا اعمـال مجازات هاي بدني را منع نمايد.
منشأ اکثر سؤال هـاي فوق چالش ها و شبهه هايي است که با تصويب اسناد حقوق بشري پيدا شده اسـت و ايـن نوشتار در صدد اثبات اين معنا است که مجازات هاي بدني نه تنهـا بـا کرامـت انسـاني در تعارض نيست بلکه ابزار مهم و صحيحي جهت جلوگيري از نقص کرامت انساني است .
و اما تعريف اصطلاحي ديگر به ايـن شرح ميباشد: مجازات هاي بدني آزار و عقوبتي است که قاضي به علت ارتکاب جرم و بـا هدف اصلاح بشر براي شخص مجرم بر طبق قانون تعيـين مـيکنـد و هـدف آن اصـلاح مجرم و دفاع از حقوق جامعه و اجراي عدالت است (ساريخاني عادل ،١٣٨٢: ١٥٣).
ماده ٧ ميثاق بين المللي حقوق مدني و سياسي(١٩٦٦): «هيچ کس را نمـيتـوان مورد آزار و شکنجه يا مجازات ها يا رفتارهاي ظالمانه يا خلاف انساني يا ترذيلي قـرار داد ٧٢/فصلنامه مطالعات قرآني، سال دهم ، شماره ٤٠، زمستان ١٣٩٨ مخصوصا قراردادن يک شخص تحت آزمايش هاي پزشکي يا علمي بدون رضـايت آزادانـه او ممنوع است ».
Qom. Azadi Chegeni, Ali Mohammad (2016), Investigation of corporal punishment in the Islamic penal system with an approach to the new Islamic Penal Code, First National Conference on Future Studies, Humanities and Social Security.