خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش تبیین رابطه جامعه پذیری علمی و شکل گیری هویت دانشجویی دانشجویان بود. این تحقیق از نوع پیمایش اجتماعی بود و از روش پرسشنامه توأم با مصاحبه و روش اسنادی برای جمع آوری داده های تحقیق استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های دولتی استان اصفهان در سال 1396 بود که تعداد 320 نفر به عنوان حجم نمونه بررسی شدند. پایایی متغیرهای تحقیق با استفاده از ضرایب پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. یافته های تحقیق بیانگر رابطه معنادار و مثبت هر یک از متغیرهای جامعه پذیری دانشگاهی، عضویت در اجتماعات علمی، تعامل با دوستان و جوّ مشارکتی دانشکده به ترتیب برابر با (570/0، 233/0، 175/0، 635/0=r) با میزان هویت دانشجویی دانشجویان بود. همچنین در ارزیابی مدل ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS، حجم اثر متغیر جامعه پذیری دانشگاهی (143/0=F2 ) در حد متوسط و سایر متغیرها در حد کم بود. مقدار Q2 برابر با 405/0 نشان می دهد که درمجموع، توان پیشبینی کنندگی مدل در حد زیاد است. با توجه به یافته ها، اگرچه مؤلفه های جامعه پذیری علمی در حد بالایی توانسته اند هویت دانشجویی دانشجویان در جامعه آماری را تبیین کنند، اما چالش اساسی در خصوص هویت دانشجویی دانشجویان در توجه صرف به عوامل درون دانشگاهی و توجه ناکافی به عوامل برون دانشگاهی در این ارتباط شناسایی شده است.
The purpose of this study was to explain the relation between scientific sociability and formation of university student' identity. This research was a social survey. Questionnaire combined with interviews, and documentary method were used to collect research data. The statistical population included all graduate students of public universities in Isfahan province in 1396. A total of 320 individuals were selected as sample size. The reliability of the research variables was examined and confirmed using composite reliability coefficients and Cronbach's alpha. The research findings indicated a significant and positive relationship between each of the variables of academic sociability, membership in scientific communities, interaction with friends and the participatory atmosphere of the college, respectively (r= 0.635, 175, .233, .570) with student's identity. Also, in evaluating the structural model using PLS software, the volume of the effect of academic sociability (F2= 0.143) was in moderate level and other variables were low. A value of Q2 equal to 0.405 indicates that, in general, the predictive power of the model is high. According to the findings, although the components of scientific acceptability have been able to explain the student's identity in the statistical population to a large extent, but the main challenge regarding student's identity has been identified in just focusing on internal university factors alone and insufficient attention to external academic factors in this regard.
ملخص الجهاز:
از ديدگاه آنها کانون تمرکز بر متغيرهاي درون دانشگاهي (جو مشارکتي دانشکده و جامعه پذيري دانشگاهي ) است ، با وجود اين ، متغير عضويت در سازمان هاي آموزشي و پژوهشي به عنوان اجتماعات علمي بيرون از دانشگاه و ارتباطات اجتماعي دانشجويان به عنوان اجتماعات شخصي نيز در نظر گرفته مي شود.
Valued پيشينه پژوهش در بررسي پيشينه ، تحقيقات مرتبط با موضوع را مي توان در چهار گروه دسته بندي کرد: دسته اول شامل مطالعاتي است که با تأکيد بر تأثير توأمان عوامل دروني و بيروني دانشگاهي ، موضوع هويت دانشجويي (هويت دانشگاهي ، علمي و حرفه اي دانشجويان ) در آنها بررسي شده است ,Aslani &Hemmati ) (٢٠٠٥ ,Clegg ;٢٠٠٠ ,Kogan ;٢٠١٥؛ دسته دوم شامل تحقيقاتي است که به منابع درون دانشگاهي از جمله مؤلفه هاي برنامه درسي Mehr &Mahram, Sakeni, Masoudi ) (١٩٩٩ ,Waterman ;٢٠٠٦ ,Mohammadi، اجتماعات علمي رشته اي ;١٩٩٤,Becher) (٢٠١٠ ,Fairfield-Artman ;١٩٩٦,Strang &Luzzo, Funk ، فرهنگ آموزشي و دانشگاهي ;٢٠٠٥ ,Henkel ;٢٠١٥ ,Bagheri Heydari ;٢٠٠٩ ,Esmaili &Baqaei Sarabi ) (٢٠١٣ ,Ursin &Ylijoki ، محيط دانشگاهي ;٢٠٠٥ ,Kardelis &Karanauskien ) (٢٠١١ ,Lowenthal &White ;٢٠١٠ ,Fairfield-Artman، تعاملات دانشجويان با يکديگر (٢٠١٤ ,Khoubyari) و بهبود تعاملات و شبکه هاي اجتماعي در گروه هاي آموزشي ,Dehing) (٢٠١٤ ,Baartman &Jochems اشاره داشته اند.
جدول ٦- رابطه بين متغيرهاي مستقل و متغير وابسته پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس يافته هاي جدول ٦، رابطه بين متغيرهاي جو مشارکتي دانشکده ، جامعه پذيري دانشگاهي ، تعاملات با دوستان و عضويت در اجتماعات علمي با متغير وابسته پژوهش (هويت دانشجويي ) معنادار است .