خلاصة:
نیازبه مدیریت راهبردی دانش مبتنی بر آموزههای اسلام ناب محمدی(صلیاللهعلیهوآله) بر اساس مبادی، مبانی، موضوعات، مسائل و غایات منطبق با نص صریح قرآن کریم، روایات و احادیث اسلامی ضرورتی اجتناب ناپذیراست. هدف اصلی دراین تحقیق؛ دستیابی به مشخصات و مختصات مدیریت راهبردی دانش بر اساس اسلام ناب محمدی(صلیالله علیهوآله) است و بر همین اساس الگوی آن ارائه گردیده است. ماهیت پژوهش حاضربنیادی وروش بکار گرفته شده آمیخته (کیفی/کمی) با هدفِ شناسایی الگوی مدیریت راهبردی دانش که مبتنی بر اسلام ناب محمدی (صلیاللهعلیهوآله) باشد، تعریف گردیده است. ابزار و روش گردآوری دادهها شامل، مطالعات کتابخانهای علمی و تخصصی، مقالات و رسالههای علمی و پژوهشی و پرسشنامه و مصاحبه میباشد. در این پژوهش تحلیل دادهها متناسب با سوالها و فرضیهها براساس تجزیه و تحلیل آماری، تحلیل عاملی و خوشهای صورت گرفته است. نتایج حاصله دلالت بر شناسایی دو بُعد عینی و ذهنی است که در بُعد ذهنی سعی شده به مبادی، مبانی، موضوعات، مسائل و غایاتِ دانش، مدیریت دانش و مدیریت راهبردی دانش و در بُعد عینی مولفههای ساختاری، روشی، فرآیندی و محتوایی به همراه شاخصهای آنها، پرداخته شود. برازش کلی در تجزیه و تحلیل بر اساس دادههای حاصل از پرسشنامه صورت گرفت تا روابط بین ابعاد و همچنین بین مولفهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در پایان به ارائه الگوی مدیریت راهبردی دانش که مبتنی بر اسلام ناب محمدی (صلیاللهعلیهوآله) اقدام گردید.
The need for strategic management of knowledge based on the teachings of pure Islam Mohammad (pbuh) on the basis of principles, themes, issues, and ends consistent with the explicit version of the Holy Quran, Islamic traditions and traditions is an inevitable necessity. The main purpose of this study is to obtain the characteristics and coordinates of strategic knowledge management based on pure Islam Mohammadi and based on this model is presented. The nature of the research is based on a mixed method (qualitative / quantitative) with the aim of identifying a strategic knowledge management model based on pure Mohammadi Islam. Data collection tools include scientific and specialized library studies, scientific and research papers and dissertations and questionnaires and interviews. In this study, data analysis was performed based on questions and hypotheses based on statistical analysis, factor analysis and cluster analysis. The results imply the identification of two objective and subjective dimensions that are attempted in the mental aspect of knowledge bases, basics, themes, issues and ends of knowledge, knowledge management and strategic management of knowledge, and in the objective dimension of structural, methodological, process and content components along with indicators. They will be paid. The overall fit in the analysis was based on the data from the questionnaire to analyze the relationships between the dimensions as well as between the components. In the end, a strategic knowledge management model based on pure Mohammadi Islam (SAI) was introduced.
ملخص الجهاز:
برهمين اساس سوالي که مطرح ميشـود عبـارت اسـت از: الگـوي مـديريت راهبـردي دانش با تکيه براسلام ناب محمدي (صلي الله عليه و آله ) چگونه است ؟ با توجه به ماهيت موضـوع پژوهش و نوع روش تحقيق ، اين پژوهش ، سوال محور بوده و به سوال هـاي تحقيـق پاسـخ ميدهد؛ ازسوي ديگر دراين تحقيق پس از دستيابي به نظام متغيرها و تبيين رابطه و نسـبت بين متغيرها، دو فرضيه اصلي زير نيز ارائه شده است .
در پژوهشي ديگر با هدف فراهم آمـدن زمينـه هـايي بـراي بهرهمنـدي مـديريت دانـش و مديريت دانش اسلامي - شيعي از يکديگر صورت گرفته است ، که با روش کيفي با رويکرد پژوهش فرآيند چرخه اي تحليل پژوهش شده اسـت کـه در نتـايج ايـن پـژوهش آمـده کـه همخواني مديريت دانش با مفاهيم و اصول اسلام وجود دارد تا حدي که مي تـوان مفـاهيم و پايه هاي مديريت دانش را با استناد به قرآن سنت و سيره معصومين (عليه السـلام ) و ساير منابع دانش اسلامي بازشناسايي و تعريف کرده و گسترش و توسعه داده و در راسـتاي مـديريت ٢٣٥ دانش اسلامي مورد استفاده قرار داد که در همين راسـتا الگـوي مـديريت دانـش اسـلامي - شيعي دراين مقاله عرضه شده است (اخوان و خادم الحسيني ؛ ١٣٩٢: ٩٩-١٢٦).