خلاصة:
فرهنگ شهروندی هنجارهای جامعه را رقم می زند و پایه های ارتباط میان شهروندان را شکل می دهد، شهری که از فرهنگ غنی شهروندان لبریز است، امنیت و آرامش در آن هویداست و مشارکت شهروندان در هر فعالیت به چشم می خورد؛ مشارکتی سازنده که هزینه های اداره شهر را کاهش داده و لبخند را جایگزین دغدغه ها و نا آرامی ها می نماید. با توجه به اهمیت موضوع فرهنگ شهروندی، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامه و استفاده از نرم افزار اس پی اس اس، به دنبال بررسی ارتباط بین رسانه های جمعی و پایبندی به فرهنگ شهروندی به عنوان هدف اصلی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی شهروندان 18 سال به بالای شهرستان قائمشهر می باشد، که تعداد 384 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین استفاده از رسانه های جمعی با میزان کل پایبندی به فرهنگ شهروندی (30/0) و ابعاد آن یعنی مشارکت اجتماعی (62/3)، عام گرایی (91/2)، مسئولیت پذیری اجتماعی (44/3)، گرایش به پیروی از قانون (58/3) ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد؛ بنابراین تمامی فرضیه های پژوهش تأیید می شوند.
ملخص الجهاز:
نتايج تحقيق حاکي از آن است که بين استفاده از رسانه هاي جمعي با ميزان کل پايبندي به فرهنگ شهروندي (٠/٣٠) و ابعاد آن يعني مشارکت اجتماعي (٣/٦٢)، عام گرايي (٢/٩١)، مسئوليت پذيري اجتماعي (٣/٤٤)، گرايش به پيروي از قانون (٣/٥٨) ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد؛ بنابراين تمامي فرضيه هاي پژوهش تأييد ميشوند.
جامعه مدني و تحقق نهادهاي مدني، در مجموع تجربه عقلاني و موفق بشري است که منجر به مشارکت قانون مند و توسعه سياسي – اجتماعي شده و در نتيجه ، زمينه پيشرفت در حوزه اقتصاد و فرهنگ و تمدن را براي جوامع به وجود آورده است (شياني، ١٣٨١: ٢٠؛ به نقل از قنبري و ديگران ، ١٣٩٥: ١٧٦).
با توجه به اينکه فرهنگ شهروندي هنجارهاي جامعه را رقم ميزند، پايه هاي ارتباط ميان شهروندان را شکل ميدهد، امنيت و آرامش در آن هويداست و مشارکت شهروندان در فعاليت هاي مختلف را نشان ميدهد بنابراين بررسي آن به عنوان يک مسئله ي مهم داراي ضرورت است و با توجه به نقش رسانه هاي جمعي در افزايش آن ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به اين سؤال اصلي ميباشد که آيا بين استفاده از رسانه هاي جمعي و پايبندي به فرهنگ شهروندي ارتباط معناداري وجود دارد؟ پيشينه پژوهش - گنجي و ديگران (١٣٩٤) پژوهشي را با عنوان «نقش سرمايه ي اجتماعي و فرهنگي در ميزان احساس شهروندي در شهر کاشان » به انجام رساندند.