خلاصة:
در این مقاله نویسنده در پی نشان دادن کنشپژوهی به عنوان فعالیت حرفهای معلمان محقق برای توسعة بینشها، کنشها و تغییر تربیتی است؛ این که برای عاملان تربیت چه جایگاهی در حل مسائل تربیتی باید داشته باشد، و چگونه موجب خودکاوی شخص و بهسازی تربیت میشود. کنشپژوهی مستلزم آن است که عاملان نخست حوزة کنش را شناسایی کنند، فعالیتی برای بهبود طراحی و بعد عمل کنند، این فرایند را همواره مشاهده و بر آن تأمل کنند، اگر لازم است در طرحها و کنشها تجدیدنظر کنند و این چرخه را توالی ببخشند تا شواهدی دال بر تغییر و بهبود ظاهر شود. در این مقاله تعاریف و انواع کنشپژوهی از دید صاحبنظران، سیر تحول کنشپژوهی، چگونگی اجرا، سبکهای کنشپژوهی، و تأثیر کنشپژوهی بر مدارس بررسی شده است. مهمترین دعوی مقاله این است که کنشپژوهی ابزاری قدرتمند و موفق برای تغییر تربیتی در مدارس است.
Abstract: In this article, the writer refers to action research as teachers’ professional activity that can develop insights, actions and educational change. He indicates its contribution to solving practitioners’ educational problems, inspiring introspection and improving the education. First of all, action research requires that practitioners identify the field of action, and plan and perform some activities to improve their action. Frequently, they need to monitor this process and reflect on it, and then redesign and revise the actions if neccessary. They also need to repeat this cycle until compelling evidence of concrete change and improvement appears. The article provides some definitions and modes of action research from the educationists’ point of view. It also briefly reviews the histories of action research development, introduces how to conduct an action research, and indicates different modes of action research as well as the impact of action research upon schools. The most important claim is that action research is a powerful and successful vehicle for educational change.
ملخص الجهاز:
کنش پژوهي مستلزم آن است که عاملان نخست حوزه کنش را شناسايي کنند، فعاليتي براي بهبود طراحي و بعد عمل کنند، اين فرايند را همواره مشاهده و بر آن تأمل کنند، اگر لازم است در طرح ها و کنش ها تجديدنظر کنند و اين چرخه را توالي ببخشند تا شواهدي دال بر تغيير و بهبود ظاهر شود.
کالهون (٢٠٠٢) تعريف گسترده تري ارائه ميدهد که نشان دهنده علاقه او به کنش پژوهي در گستره مدرسه و مناطق آموزش و پرورش است : [کنش پژوهي] از تربيت گران ميخواهد عمل خويش و محتوايش را مطالعه کنند، پايگاه تحقيقات را براي يافتن ايده ها بکاوند، آنچه مييابند با عمل کنوني خود مقايسه کنند، در آموزش هاي حرفه اي مشارکت کنند تا از تغييرات مورد نياز حمايت کنند، و تأثيرات را در خودشان و دانش آموزان شان و همکاران شان مطالعه کنند (صفحه .
کنش پژوهي گروه هايي از معلمان را در تحليل نظام مند مسائل تربيتي که نگرانيشان است ، طراحي برنامه ها، اجراي آن ها، ارزشيابي آنچه انجام داده اند و سپس تکرار چرخه ، در صورت لزوم ، درگير ميکند.
تحليل اسناد کنش پژوهي فني تحت هدايت شخص يا اشخاصي با تخصص ويژه است هدف ، دستيابي به اعمال کارآمدتر از آنچه مديران درمييابند فعاليت ها محصول محورند درون ارزش ها و محدوديت هاي موجود صورت ميگيرد.
کنش پژوهي عملي/مشارکتي تحت هدايت گروه است 038 هدف ، توسعه اعمال جديد است فعاليت ها فرايندمحورند از بينش شخصي براي هدايت عمل استفاده ميشود.
(1953) Action Research to Improve School Practices, New York, Teachers College Press.
(Eds) Educational Action Research: Becoming Practically Critical, New York, Teachers College Press.