خلاصة:
شرکتهای دارای تمرکز مشتری عمده به دلیل ریسک تجاری بالا (ریسک از دست دادن مشتریان عمده)، نیازمند نگهداشت وجه نقد اضافی هستند. اجتناب مالیاتی میتواند جریان خروجی وجوه نقد را کاهش دهد و برای شرکت وجوه نقد اضافی ایجاد کند. هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط میان تمرکز بر مشتریان عمده و اجتناب مالیاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و با بررسی نقش تعدیلکننده توانایی مدیریت است. برای اندازهگیری اجتناب مالیاتی (نرخ مؤثر مالیاتی) از نسبت هزینه مالیات ابرازی به سود خالص قبل از کسر مالیات، برای تمرکز مشتری از نسبت فروشهای عمده (فروشهای بالای 10 درصد) و برای اندازهگیری متغیر توانایی مدیران از مدل دمرجیان و همکاران (2012) استفاده شده است. این پژوهش، از نوع شبه تجربی و پس رویدادی در حوزه تحقیقـات اثبـاتی حسـابداری بـوده وکاربردی است. برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدل رگرسیون خطی تابلویی استفاده گردیده است. برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدل رگرسیون خطی تابلویی استفاده گردیده است. جامعهآماری این پژوهش شامل 130 شرکت انتخاب شده با کمک فرمول کوکران در بورس اوراق بهادار تهران و طی بازه زمانی 1390 الی 1395 بوده است. نتایج حاصل از آزمونهای آماری فرضیه اول نشان داد که بین تمرکز مشتری و اجتناب مالیاتی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. به عبارتی، در شرکتهای با مشتری عمده، نرخ مؤثر مالیاتی بالاتر و اجتناب از پرداخت مالیات پایینتر بوده است. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که توانایی مدیران به عنوان یک متغیر تعدیلکننده، ارتباط بین تمرکز مشتری و اجتناب مالیاتی را تضعیف میکند.
Companies with a major customer concentration due to high business risk (risk of losing major customers) require additional cash holdings. A tax avoidance can reduce the cash outflow and create additional cash for the company. The main objective of this research is to investigate the relationship between concentration on major customers and tax evasion in companies admitted to the Tehran Stock Exchange. To measure tax evasion (effective tax rate), the ratio of the tax expense tax to net profit before deduction of tax, for the customer concentration on the ratio of major sales (sales above 10%), and for measuring the variable power of managers from the model of Damirian et al. (2012) has been used. This research is a quasi-experimental and post-event type in the field of accounting proof research and is a kind of applied research. Linear regression model has been used to test the research hypotheses. The research community is included 130 companies selected by Cochran formula in the Tehran Stock Exchange during the period 2011 to 2016. The results of statistical tests of the first hypothesis showed that there is a negative and significant relationship between customer concentration and tax avoidance. In other words, in major customer companies, higher effective tax rates and tax avoidance have been lower. Also, the results of the study showed that the managers power as a moderating variable, weakens the relationship between customer concentration and tax avoidance.
ملخص الجهاز:
هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط میان تمرکز بر مشتریان عمده و اجتناب مالیاتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و با بررسی نقش تعدیل کننده توانایی مدیریت است .
برای اندازه گیری اجتناب مالیاتی (نرخ مؤثر مالیاتی) از نسبت هزینه مالیات ابرازی به سود خالص قبل از کسر مالیات ، برای تمرکز مشتری از نسبت فروش های عمده (فروش های بالای ١٠ درصد) و برای اندازه گیری متغیر توانایی مدیران از مدل دمرجیان و همکاران (٢٠١٢) استفاده شده است .
در این پژوهش به بررسی اثر تعدیل گر قدرت (توانایی) مدیران (مدیرعامل ) بر رابطه بین تمرکز بر مشتری و اجتناب مالیاتی پرداخته شده است .
پی نوشت 1 Banerjee 16 Baik 2 Patatoukas 17 Banker 3 Titman and Wessels 18 Carter 4 Wang 19 Chang 5 Cohen and Li 20 Jiang and Lie 6 Ravenscraft 21 Harris and Holmstrom 7 Kalwani and Narayandas 22 De 8 Piercy and Lane 23 Malmendier and Tate 9 Dhaliwal 24 Richardson 10 Raman and Shahrur 25 Gallemore and Labro 11 Rego and Wilson 26 Huang 12 Hertzel 27 Gan and Park 13 Gosman and Kohlbeck 28 Lee 14 Desai and Dharmapala 29 Koester 15 Noga and Schnader ارتباط تمرکز مشتری و اجتناب مالیاتی با...
Customer concentration and corporate tax avoidance, Journal of Banking and Finance 72 (4) , 184–200.
Investigating the Adverse Effect of Real Earnings Management on the Relationship between Customer concentration and Tax Avoidance-Evidence from Tehran Stock Exchange, Knowledge of Accounting, 33, 129-103.