خلاصة:
فضای مجازی )اینترنت( یکی از رسانههای نوظهور است که به دلیل ضریب نفوذ بالا، جذابیت و
سرعت انتقال اطلاعات مورد بهرهبرداری بسیاری قرار میگیرد. مفهوم منجیگرایی به سبب مورد
سوال بودن و نیز جذابیت برای مخاطبان، از نگاه رسانههای مختلف به ویژه رسانههای غربی دور
نمانده است. در همین راستا مهدویت )منجی گرایی اسلامی( در سالیان اخیر توجه بسیاری به خود
جلب کرده و رسانههای مختلف غربی در قالبهای گوناگون خبری، تحلیلی، گزارشی و یا مستند به
این موضوع پرداختهاند. این نوشتار با بررسی برخی از این نمونهها در پایگاههای اطلاعرسانی و
خبری تحلیلی، به شیوه نگاه این رسانهها به موضوع منجی گرایی به ویژه مهدویت شیعی – - -
پرداخته و جنبههای مثبت و منفی این نگاه را بیان مینماید علاوه بر آنکه تاثیرات مواردی همچون
وقایع سیاسی و عقاید مذهبی را در این جریان تبلیغات رسانهای بررسی میکند. در انتها نیز
پیشنهادهایی جهت مقابله و تصحیح نگاه رسانهای غرب ارائه میگردد
ملخص الجهاز:
از ديد نويسنده اين مقاله در دايره المعارف بريتانيکا، اعتقاد به مهدي در زمانهاي بحراني مورد تاکيد و توجه بيشتري قرار گرفته و از آنجايي که مهدي اعاده کننده قدرت سياسي و طهارت مذهبي اسلام دانسته ميشود، انقلابهاي اجتماعي بسياري در جوامع اسلامي از اين عنوان براي خود بهره برده اند.
همانگونه که مشاهده ميشود گرچه روال گزارش دهي اين پايگاه خبري ظاهرا صحيح و برگرفته از نظرات پژوهشگران است ولي چينش کلام به صورتي تنظيم شده که اولا ديدگاه آخرالزماني اسلام متاثر و برگرفته از کتاب مقدس مسيحيان تلقي شود و ثانيا چنين القا شود که ميان علماي اسلامي در مورد منجي اختلاف شديدي بوده و در اين ميان تنها شيعيان –و به ويژه ايرانيان - هستند که به نقش محوري و اصلي مهدي ع به عنوان منجي اصلي باور دارند.
همانگونه که ديده ميشود اين خبر بدون اشاره به هيچ منبع خبري قابل اعتماد، ادعا ميکند ايران در حال آماده سازي جنگ با کشورهاي غربي است و اين امر را به ظهور امام مهدي ع مرتبط ميداند.
٢. در گزارش ديگري ١٩ که در سايت شبکه CBN انعکاس يافته ، ادعا ميشود ايران به دنبال کشتار و نابودي سراسري است و علت اين کار تسريع در آمدن امام مهدي ع است : مسلمانان شيعه -از جمله رييس جمهور ايران - بر اين باورند که نجات دهنده اسلامي که با نام مهدي شناخته شده در انتهاي تاريخ ظهور خواهد کرد.