خلاصة:
فرهنگ وتمدن دو مقوله جدای از هم هستند اما پیوستگی آنها به گونه ای است که فرهنگ نقش پایه
های تمدن را ایفا می کند و از رهگذر فرهنگ صحیح و مبتنی بر آموزه های اسلامی است که می توان
تمدن اسلامی را مشاهده نمود .به گمان می رسد آنچه نیز تاکنون و در طول تاریخ وجود داشته اگر -
چه در مواردی مانند معماری قابل تقدیر می باشد نماد کاملی از فرهنگ اسلامی نبوده است و -
حقیقت تمدن اسلامی را باید در دوران ظهور حضرت مهدی )علیه السلام( مشاهده نماییم . این نوشتار
تلاش نموده تا با روش توصیفی تحلیل و با بهره گیری از آموزه های اسلامی ، روح حاکم بر تمدن
اسلامی و مهدوی را در سه مولفه خدامحوری)بینش( ،شریعت محوری )کنش( و وظیفه محوری)
منش( معرفی نماید و این نکته را تذکر دهد که ضرورت دارد تا جامعه منتظر مولفه ها و بایسته های
فرهنگی حکومت مهدوی را بشناسد و در سبک زندگی خود را بدان نزدیک نماید تا پذیرش و نقش
آفرینی در تمدن اسلامی برای او مقدور گردد و همچنین متولیان فرهنگی و نیرو های اجرایی جامعه
اسلامی، فعالیت های مادی و معنوی خود را بر این مبانی استوار نمایند . البته باید تذکر داد که این
مقاله گام نخست در حرکت به سوی تمدن مهدوی است و گام دوم در چگونگی تجلی این مبانی
نظری می باشد که باید در نوشتاری دیگر بدان پرداخت
ملخص الجهاز:
اين نوشتار تلاش نموده تا با روش توصيفي تحليل و با بهره گيري از آموزه هاي اسلامي ، روح حاکم بر تمدن اسلامي و مهدوي را در سه مولفه خدامحوري(بينش ) ،شريعت محوري (کنش ) و وظيفه محوري( منش ) معرفي نمايد و اين نکته را تذکر دهد که ضرورت دارد تا جامعه منتظر مولفه ها و بايسته هاي فرهنگي حکومت مهدوي را بشناسد و در سبک زندگي خود را بدان نزديک نمايد تا پذيرش و نقش آفريني در تمدن اسلامي براي او مقدور گردد و همچنين متوليان فرهنگي و نيرو هاي اجرايي جامعه اسلامي، فعاليت هاي مادي و معنوي خود را بر اين مباني استوار نمايند .
فرهنگ پايه و هدايت گر تمدن است و با توجه به نوع نگاه و آداب نهادينه شده در ميان مردم ، ساختار هاي معنوي و مادي يک جامعه شکل گرفته و مي توان تبلور آن را در زندگاني آن ها مشاهده نمود .
بساطت و سادگي و وضوح اصول عقايد اسلامي به علاوه ي رفتار با خلايق به عدل و احسان که آن روي سکه اين مذهب است ، سبب گرديد که تمام روي زمين را تسخير کند و همين بساطت و وضوح و حسن رفتار بود که ، اقوامي مثل مصريان که از زمان امپراتوران قسطنطنيه پيرو مسيح بودند، به مجرد دعوت به دين محمدي 39 صلي الله عليه و آله ، ديانت مسيح را ترک گفتند و اسلام را قبول کردند در حرکت فرهنگي حضرت مهدي (عليه السلام ) نيز اين شاخصه محور دعوت بوده و ايشان دعوت خود را نيز از کنار خانه خدا آغاز مي نمايد ٤٠و ابتدا کمال ستايش الهي را به جا آورده ٤١و يارانش نيز چنان اعتقادي به خداي متعال دارند که هيچ ترديد در آن راه نخواهد يافت .