خلاصة:
هدف کلی تحقیق حاضر ارزیابی سواد الکترونیکی کارکنان و تاثیر آن بر جامعه پذیری و تحول پذیری سازمانی (مطالعه موردی: ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه) میباشد. الگوی مورد نظر در این تحقیق در رابطه با سواد الکترونیکی بر اساس مدل ICDL و در رابطه با جامعه پذیری نظریه تائورمینا (1997) و همچنین تحول پذیری سازمانی نیز بر اساس مدل جان گاتر و پیتر دراکر است. برای این منظور پرسشنامه سواد الکترونیکی بر اساس مدل ICDL در 7 مهارت؛ مفاهیم پایه، اینترنت، ارائه کامپوتری، پایگاه داده، مفاهیم کاربرد کامپیوتر، صفحه گسترده، پردازش واژه با کامپیوتر و جامعه پذیری نظریه تائورمینا (1997) در چهار بعد؛ آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان و چشم اندازهایی از آینده سازمان و همچنین تحول پذیری سازمانی نیز بر اساس مدل جان گاتر و پیتر دراکر در هشت زمینه مختلف؛ در ابعاد ایجاد احساس ضرورت و فوریت، ایجاد ائتلاف راهنما، توسعه چشم انداز و استراتژی، انتقال چشم انداز تحول به دیگران، توانمندسازی کارکنان برای انجام اقدامات فراگیر، خلق پیروزی های کوتاه مدت، جمع بندی پیروزی ها و ایجاد تحول بیشتر و نهادینه ساختن دیدگاههای جدید در فرهنگ تعریف و در این راستا دو فرضیه اصلی و چهارده فرضیه فرعی تنظیم گردیده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها بیانگر این است که اولاً میانگین وضعیت سواد الکترونیکی کارکنان ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه پایینتر از حد متوسط میباشد و ثانیاً سواد الکترونیکی کارکنان بر جامعهپذیری و تحولپذیری سازمانی ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه تاثیرگذار میباشد.
The overall purpose of this research is to assess the e-staff of the staff and its impact on organizational socialization and transformation (Case study: Hope for entrepreneurship fund of East Azarbaijan Province). The model in this study is related to e-literacy based on the ICDL model and on the sociology of Taurinma's theory (1997), as well as organizational transformation based on the John Gutter and Peter Drucker model. For this purpose, the e-literacy questionnaire based on the ICDL model in 7 skills; basic concepts, Internet, computer presentation, databases, computer usage concepts, spreadsheet, word processing with computer, and sociological theory of Taormina theory (1997) in four dimensions; Training, understanding, employee support and perspectives of the organization's future, as well as organizational transformation, are based on the John Gutter and Peter Drucker model in eight different areas; in terms of creating a sense of urgency and urgency, creating a coalitions guide, developing a vision and strategy, transferring The perspectives of transformation to others, the empowerment of employees for inclusive actions, the creation of short-term victories, the summing up of victories, and the further development and institutionalization of new perspectives in culture are defined, and in this regard, two main hypotheses and fourteen sub-hypotheses are set. The results of the hypothesis test indicate that, firstly, the average of e-staffing status of employees of the education department of Maragheh is lower than the average; second, the employees' e-mail literacy affects the organizational socialization and organizational transformation of the education department of Maragheh city.