خلاصة:
در پژوهش حاضر رابطه علیّ متغیرهای شایستگی تحصیلی و خودشفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف پیشرفت بررسی شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اهواز بود. از این جامعه تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. دادههای پژوهش با استفاده از مقیاسهای شایستگی تحصیلی، خودشفقتی، ترس از شکست تحصیلی و اهداف پیشرفت جمعآوری گردید. نتایج مطالعه نشان داد که پس از حذف برخی از روابط غیرمعنیدار مستقیم بین متغیرهای پژوهش، برازندگی مدل پیشنهادی تأیید شد. نتایج حاکی است که بین خودشفقتی و شایستگی تحصیلی با ترس از شکست تحصیلی همبستگی منفی، خودشفقتی با اهداف عملکردی و اجتنابی همبستگی منفی، خودشفقتی با هدف تبحری همبستگی مثبت، جهتگیری اجتنابی با ترس از شکست تحصیلی همبستگی مثبت و هدف تبحری و عملکردی با ترس از شکست تحصیلی همبستگی منفی دارد. نتایج تحلیل همچنین نشان داد روابط غیرمستقیم متغیر شایستگی تحصیلی با اهداف پیشرفت از طریق ترس از شکست تحصیلی غیرمعنیدار، اما رابطه غیرمستقیم خودشفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف یاد شده معنیدار گردید. نتایج این مطالعه پیشنهاد میکند بهمنظور کاهش ترس از شکست تحصیلی در دانشآموزان، شایسته است که مقوله شایستگی تحصیلی و خودشفقتی را در دانشآموزان تقویت نمود.
The present study examined the relationship between academic competence and self-compassion variables with fear of academic failure through goals of achievement. The statistical population of the study was male and female students of the second grade of high school in Ahvaz city. From this population, 300 people were selected by multistage random sampling. The present study is a descriptive-correlational type of path analysis. Research data were collected using the scales of academic competence, self-compassion, fear of academic failure, and goals of achievement. The results showed that after eliminating some of the non-significant direct relationships between the research variables, the fit of the proposed model was confirmed. The results indicate that there is a negative correlation between self-compassion and academic competence with fear of academic failure, there is a negative correlation between self-compassion with performance and avoidance goals, and there is positive correlation between self-compassion with mastery, and there is a positive between avoidance orientation with fear of academic failure, and there is negative correlation between mastery and performance goals. The results also showed that the indirect relationships of variable academic competence with achievement goals through fear of academic failure were non-meaningful, but the indirect relationship between self-compassion and fear of academic failure through these goals were significant. The results of this study suggest that in order to reduce the fear of academic failure in students, it is appropriate to reinforce the concept of academic competence and self-compassion in students.
ملخص الجهاز:
Zhang et al در پژوهش خود نشان دادند دانشجويان بخصوص سال اوليها داراي استرس تحصيلي بيشتري بوده و در نتيجه جهت گيري هدف اجتنابي را برميگزينند و شکست تحصيلي در اين قشر نيز بالاتر است .
Neff et al در پژوهش خود تحت عنوان خودشفقتي، اهداف پيشرفت ، راهبردهاي مقابله اي و شکست تحصيلي، به اين نتيجه رسيدند که خودشفقتي با ترس از شکست تحصيلي و اهداف اجتنابي و عملکردي رابطه منفي داشت و همچنين با راهبردهاي مقابله اي مبتني بر احساسات از جمله انزوا و انکار همبستگي نداشت .
همچنين (٢٠٠٨) Akin در پژوهش خود تحت عنوان رابطه بين خودشفقتي و اهداف پيشرفت ، به اين نتيجه رسيد که خودمهرباني، ذهن آگاهي و ابعاد مثبت خودشفقتي پيش بين جهت گيري هدف تسلط گراست و خودسرزنشي، انزوا و تمرکز بيش از حد بر موضوع فاجعه بار و ابعاد منفي خودشفقتي پيش بينيکننده اهداف جهت گيري اجتنابي و عملکردي هستند.
(٢٠١٧) Mamo, Gosa and Hailu در پژوهش خود نشان دادند که در بين زنان دانشجو شايستگي تحصيلي با انعطاف پذيري تحصيلي و جهت گيري هدف تسلط رابطه مثبت معنيدار دارد.
Conceptual model of the relationship between academic competence and self- compassion with fear of academic failure through achievement goals روش جامعه آماري، نمونه و روش نمونه گيري روش پژوهش ، توصيفي همبستگي است .
Beta coefficients of the model of the relationship between academic competence and self-compassion with fear of academic failure through achievment goals براي بررسي روابط غيرمستقيم مسير متغيرهاي پژوهش با يک ميانجي از روش بوت - استراپ (٢٠٠٨) Hayes &Preacher استفاده شد.