خلاصة:
حَجَرالاسود با قرارگرفتن در یکی از ارکان بیتالله و استحباب استلام، از قداستی خاص برخوردار است. شماری از روایات در منابع خاصه، با محوریت توصیف «حَجَرالاسود» و احکام آن، به خصوصیاتی اشاره دارند که از نظر اندیشورانی مانند سید مرتضی باعث بیاعتباری این روایات است؛ اما از نگاه اندیشوران دیگر، این روایات معتبر و دارای مفاهیمی قابل تأیید است. گونهای از روایات حَجَرالاسود، فلسفه استلام را میثاق بندگی توصیف کردهاند؛ و گونهای دیگر، استلام را تجدید عهد با میثاقی تأملبرانگیز به نام «میثاق ذر» تصویر نمودهاند. پژوهش حاضر بر آن است با شیوه توصیفی - تحلیلی، ضمن ارزیابی سندی گونههای روایی حَجَر، با ملاک قراردادن قرآن، عقل و سنت معتبر، تحلیلی نقّادانه نسبت به محتوای این روایات ارائه دهد. از جمله نتایج این تحقیق، آشکارشدن ردپای راویان اسرائیلی همچون وهب بنمنبه در اثبات خصوصیات فرا زمینی برای حَجَرالاسود و نیز نشاندادن بیاعتباری روایات پیونددهنده حَجَرالاسود با اندیشه عالمذر است. از پیامدهای ناپسند این دسته از روایات، تداوم منازعات بیهوده میان علمای اسلام و تحریف فلسفه حقیقی استلام است.
Hajar al-Aswad has a special sanctification by being placed on one
of the pillars of the house of God (Kaaba), and recommend of Istilam
(touching of the Black Stone). A number of narratives, centered around
the description of Hajar al-Aswad and its orders, refer to features that,
in the opinion of thinkers such as Sayyid Murtada, have led to the discrediting
of these narratives, but according to some others are valid
narratives and perceptible concepts. Some of the traditions of Hajar
al-Aswad describe the philosophy of Istilam (touching) as covenant
of servitude; and another type illustrate it as a renewal promise with
a challenging covenant named «Covenant of the Zar».The present research
is based on a descriptive-analytic method and using library resources,
in addition to evaluating the chains of narrations, by validating
the Qur'an, reason and authentic hadith, while chain evaluation of narratives
species of Hajar, shows a critical analysis from the content of
these narratives. One of the results of this study is the revealing of the
traces of Israelite narrators such as Wahb ibn Munabbih, in proving the
extra terrestrial qualities for Hajar al-Aswad, and showing the invalidity
of the narrations linking the "Hajar" to the thought the "universe of
zar". From the disagreeable consequences of these narratives are the
continuation of the vain conflicts between the scholars of Islam, and the
distortion of the true philosophy of Istilam.