خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایه دهم چاپ سال 1397 طبق الگوهای کمی فلش، مکلافلین و کلوز به انجام رسیده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، بر مبنای روش تحلیل محتوا میباشد. همچنین برای اجرای روش کلوز یک نمونه تصادفی مرکب از 21 دانش آموز پایه دهم، از ناحیه 4 آموزش و پروش شیراز انتخاب شدند و پرسشنامه مربوط به روش کلوز را تکمیل نمودند. با بررسی تصادفی برخی از فصول طبق الگوی فلش، نتایج حاصل نشان داد که محتوای کتاب در فصول 1 و 5، دشوار و در فصل 3 بسیار دشوار است. همچنین آمار نشان میدهد بر اساس شاخص مک لافلین، دو سوم از فصولی که تصادفاً بررسی شدهاند، مناسب دانشآموزان پایه یازدهم است و یک سوم دیگر برای تدریس در کلاس دهم بلامانع است. نحوه عملکرد و پاسخدهی دانشآموزان به پرسشنامه مربوط به روش کلوز، با نشان دادن تحمل بار روانی بالا از سوی دانشآموزان پایه دهم، تاییدی دیگر بر پیشنهاد بازنگری کتاب زیست شناسی پایه دهم میباشد.
This research has done with the purpose of content analyzing of 10th grade biology book in high school based on Flesch, Mcloughlin and Close methods that had published by 2018. This research is practical and is based on Content analyze method, and for Close analyzing a random sample of 21 students in district 4 of education department of Shiraz ,10th grade have been asked for collecting data. Random checking of some parts by Flesch index indicated contents of chapter 1 and 5 is difficult and content of chapter 3 is so difficult. Also base on Mcloughlin index data shows two-third of chapters that have been chosen random are suitable for 11th grade and one- third else are appropriate for 10th grade. The rate of answering to Cloze questionnaire by students prove that students of 10th grade tolerate high psychological burden and the content should have been reviewed.
ملخص الجهاز:
پیشینه پژوهش تاکنون پژوهشهای زیادی در خصوص تحلیل محتوا صورت گرفته است: در پژوهش خان احمدی و همکاران 1398 ، که در آن سطح خوانایی کتاب زیستشناسی پایه یازدهم دوره دوم متوسطه به روش مکلافلین و فلش انجام شد؛ سطح مطالب ساده بوده و مناسب برای کلاس نهم میباشد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول شماره 5- تحلیل به روش مک لافلین بخش سوم: سنجش قدرت خوانایی کتاب زیست شناسی دهم بر اساس فرمول کلوز براي ارزیابی سطح خوانایی و تصمیمگیري در این خصـوص کـه کتـاب مـذکور در کدامیک از سـطح موارد فشار روانی، آموزش مستقل و آموزش است ابتدا از بخشی کـه فراگیـران هنوز نخوانده بودند و در کلاس توسط معلم تدریس نشده، بصـورت تصـادفی متنی را انتخاب کرده و از متن انتخابی جمله اول را کامل نوشته و در هرکدام از جملات بعدي کلمه پنجم حذف و به صورت نقطه چین طراحی شد و در یک کـلاس کـه بصـورت تصـادفی سـاده انتخاب شده و از تعدادی دانش آموز (21 نفر) خواسـته شد مـتنهـا را مطالعه کرده و کلمات مناسب را در جاهاي خالی بنویسند سپس برگه ها جمع آوري ، تصحیح و نمرات استخراج شد.
در تحلیل به روش کلوز شاخص میانگین پاسخهای درست برابر با 95/24 درصد بود که با توجه به این که از 40 درصد پایینتر است، لذا؛ دانشآموزان پایه دهم هنگام مطالعه کتاب زیستشناسی فشار و استرس روانی زیادی را تحمل میکنند و سطح خوانایی آن براي کلاس دهم بسیار دشوار است.