خلاصة:
این تحقیق با اهداف شناسایی ابعاد و مولفههای اصلی و عمده نقشآفرینی نخبگان در تحقق اقتصاد دانشبنیان ج.ا.ایران با رویکرد اقتصادمقاومتی و کشف روابط بین آنها و احصاء توانمندسازها، تعریف شد. تحقیق از نوع کاربردی – توسعهای؛ از نظر روش توصیفی در فضای کیفی-کمیاست که به شیوه کتابخانهای و اسنادی و مصاحبه جامع و عمیق به جمعآوری دادهها پرداخته است. براساس مطالعات اکتشافی عمیق از طریق مراجعه به بانکهای اطّلاعاتی و دستیابی به پیشینههای تحقیق، منویات و رهنمودهای حضرت امام(ره) و مقاممعظمرهبری(مدظلهالعالی)، واکاوی تجربیات ملّی و جهانی، طـی یک فرایند منظم، با استفاده از نظریـه اسـتقرایی و روش نظریه زمینهای، ابتدا با کدگذاری باز متون مورد نظر و سپس با کدگذاری محوری و انتخابی، سازههای تحقیق استخراج شد. پس از شناسایی ابعاد و مؤلّفهها و روابط بین آنها، «الگوی راهبردی نقشآفرینی نخبگان و استعدادها در اقتصاد دانشبنیان با رویکرد اقتصادمقاومتی» طرّاحی شد. سنجش روایی و پایایی ابزار تحقیق با استفاده از نرمافزارهای Smart PLS و SPSS انجام گرفت و در انتها ابعاد الگو مشتمل بر نخبگان و استعدادها، شبکه بنگاهها و کسبوکارهای فنّاورانه، حاکمیت، زیرساختها، بازار، منابع مالی و سرمایه و توانمندسازها شناسایی شدند.
This study aims to identify the dimensions and components of the elite major role-playing in the realization of the I.R.IRAN knowledge-based economy with the approach of resistive economy and explore the relationships between them were defined and recognized enablers. Based on in-depth exploratory studies through reference to databases and access to research backgrounds including thesis, books, scientific research articles, lectures, scientific and in- depth interviews with university experts and professors, elites and talents and current and former country's chief executives, the instructions and guidance of Imam and the Supreme Leader, analysis of national and global experiences, in a systematic process, using the inductive method and grounded theory by open coding the desired texts and then axial and selective coding, the research structures were extracted and its conceptual model was identified using structural-interpretive modeling method. After identifying the dimensions and components and their relationships,“strategic Model of elites role-playing in the knowledge-based economy realization by resistive economy approach” was designed and the elements of this model were put into a systematic perspective. The main dimensions of model consisted of elites and talents, network of tech firms and businesses, sovereignty, infrastructures, market, financial and capital resources and enablers. After identifying the research structures and conceptual model, the relevant questionnaire was developed and distributed among the statistical sample. After data collection, the validity and reliability of the test were analyzed using Smart PLS and SPSS software. This is an applied-developmental research in terms of qualitative-quantitative descriptive method that has been used to collect data through library and documentary research and in-depth interviews.
ملخص الجهاز:
«اهميت و ضرورت » اين پژوهش مشتمل بر دست يـابي و احصـاء نظريـه بـومي درکنـار الگوهاي رايج ؛ هموار نمودن مسير مديريت راهبردي منابع انساني نخبه و مستعد مورد نظـر مقام معظم رهبري (مدظله العـالي) در دستيابي مجاهدانه به توليد علم و فناوري؛ شـناخت و ارزيـابي ميزان اثرگذاري نخبگان و اسـتعدادها در تحقـق نـوآوري و کـارآفريني در مقايسـه بـا سـاير کشورها؛ شناخت صحيح ابعاد و مولفـه هـاي نقـش آفرينـي نخبگـان و اسـتعدادهاي برتـر در اقتصاد دانش محور با در نظر گرفتن سياست هاي کلي اقتصادمقـاومتي؛ شـناخت چـالش هـاي فراروي نخبگان و استعدادها در محيط پيراموني؛ الزام در تدوين الگو و نظاميجـامع و آينـده نگر به منظور به کارگيري نيروي کار آمـوزش ديـده و متخصـص بـه همـراه رژيـم انگيزشـي اقتصادي و نهادي مناسب ، با رويکرد اقتصاد يادگيرنـده بـراي توليـد ثـروت براسـاس منـابع دانشي درراستاي بهبود شاخص هـاي اقتصـادي و دسـتيابي بـه اقتـدار علمـياسـت .
«سوالات پژوهش » نيز عبارتند از اينکه ابعـاد و مولفـه هـاي اصلي و عمده نقش آفريني نخبگان در تحقق اقتصاد دانش بنيـان بـا رويکـرد اقتصـادمقـاومتي کدامند و روابط بين آنها چگونه است ؟ مهم ترين توانمندسـازها در نقـش آفرينـي نخبگـان در تحقق اقتصاد دانش بنيان با رويکرد اقتصادمقاومتي کدامند؟ باتوجه به اينکه پـژوهش در صـدد توليـد الگــوي راهبـردي نقــش آفرينـي نخبگــان در تحقـق اقتصــاد دانـش بنيــان بـا رويکــرد اقتصاد مقاومتي است و چون توليد الگو، خلق و اکتشـاف اسـت ، فرضـيه در آن معنـا نـدارد، 35 زيرا فرضيه ها براي اثبات يا عدم اثبات بين متغيرهـا هسـتند، ازطرفـي چـون در ايـن مرحلـه هنوز هيچ الگويي توليد نشده است ، بنابر اين فرضيه ها هنوز شناسـايي نشـده انـد.