خلاصة:
از اواسط دوره صفوی بود که اندیشه و فرهنگ غربی به دنیای سنتی ایرانیان رخنه
کرد. توسعه روابط بین ایران و فرنگ، تغییر ساختار قدرت، بازگشت تحصیل کرد ههای
فرنگ، حضور باستان شناسان و معماران اروپایی، گرای شهای متجددانه، ملی گرایانه و
خوی نظام یگری رضاشاه و... سبب تغییرات چشمگیری در شیوه زندگی و ب هتبع آن،
معماری خان هها شدند. هدف اصلی تحقیق حاضر، شناخت تاثیر تغییرات سبک زندگی
در دوره انتقال) اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی اول (بر معماری خان ههای شهر مشهد
است. با توجه به هدف مذکور، پرسش اصلی این است که دگرگونی در شیوه زندگی
مردمان، چه تاثیری بر کالبد معماری و تزیینات خان ههای مشهد داشته است؟
رویکرد روش شناختی تحقیق، اثبات گرایانه است و از منظر روش، هم از روش تاریخی
و هم از روش توصیفی تحلیلی بهره گرفته شده است. داد هها نیز با دو شیوه اسنادی
و میدانی فراهم آمد هاند. بر اساس برخی معیارها، از مجموع بیش از هفتاد باب خانه
تاریخی شناسای یشده در مشهد، تعداد 25 باب از خان هها) بیش از 30 درصد از جامعه
آماری (به عنوان نمونه برگزیده شدهاند؛ ده باب خانه مسکونی از دوره قاجار و پانزده
باب منزل از دوره پهلوی اول.
یافت هها و نتایج تحقیق نشان م یدهد که تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در شهر
مشهد) که سبب بروز تحولاتی چشمگیر در شیوه زندگی مردمان شد (در طی یک بازه
زمانی کوتاه خود را در کالبد معماری خان هها نیز نشان داد. حتی وجود عنصر قدرتمندی
همچون مذهب نیز عما نتوانست مشهد را از تغییر و تحولات عمده اجتماعی) که در
سطح کشور در حال شک لگیری بود (به دور نگاه دارد. فرو نهادن اجباری حجاب،
سبب نادیده انگاشتن عنصر محرمیت در خان هها شد. شک لگیری طبقات جدید
لشکری و کشوری، کم رنگ شدن عدالت اجتماعی را در پی داشت و باعث شک لگیری
خان ههایی در مقیا سهای بزرگ، متوسط و کوچک شد. یکسان سازی دستوری همه
ظواهر تمدنی) از لباس تا معماری و...(حق انتخاب را از شهروندان گرفت و تزیینات را
که بخشی مهم از معماری خان ههای ایرانی بود به ورطه نابودی کشاند
Abstract
It was from the middle of the Safavid period that Western thought and
culture penetrated the traditional Persian world. The development of
relations between Iran and the Western world, the transformation of power
structures, the return of graduates from Europe, the presence of European
archaeologists and architects, modernist, nationalistic, and militaristic
tendencies of Reza Shah and more have led to dramatic changes in lifestyle
and, consequently, the architecture of houses. The study mainly seeks to
identify the effects of lifestyle changes during the transition period (late
Qajar period and Pahlavi I period) on the architecture of houses in Mashhad.
According to the above purpose, the main question is, “How has the change
in lifestyle of people affected the architecture and decorations of Mashhad
houses?”
The methodological approach of the research is positivist and both historical
and analytical descriptive methods have been used. Data is provided by both
documentary and fieldwork. According to some criteria, from a total of more
than 70 historical houses identified in Mashhad, 25 houses (more than %30
of the statistical population) have been selected as samples; 10 residential
houses of the Qajar period (including Balkhāst (demolished), Tavakoli,
Darougheh, Ghafouri, Amiri, Hanāsāb (demolished), Dāvoudi, Rahimian,
Malek and Nazeran) and 10 houses of the Pahlavi I period (including
Barati, Bani Hashemi, Behzadian, Tamadoni, Tavakoli zadeh, Rajaee, Salari,
Sarvghad, Talaee, Mojtahed zadeh, Majidian, Mousavi Parishani, Talat
Mousavi, Molavi, Mirza Nazer).
Research findings show that:
- In Qajar period, %70 and in Pahlavid era %80 of the houses were built with
two floors, and the construction of the basement for habitation was not so
common;
- %100 of Qajar houses have introvert patterns, while %40 of the houses in
the Pahlavi I period are completely extrovert and partly extrovert;
- The semi-open space is seen in four Qajar houses and six houses of Pahlavi
I;
- The entrance of all Qajar samples is indirect, whereas in four houses of
Reza Shah era the entrance is connected to the yard directly and without
intermediary;
- Most Qajar houses in Mashhad lacked magnificent decorations, and the
insignificant amount of decorations was sharply reduced during the Pahlavi
I era.
The results of the research show that the political, social and cultural
changes in Mashhad – which caused significant changes in the lifestyle of
the people – were also influential in the architecture of houses in a short
period of time. Even the existence of a powerful element such as religion
could not keep Mashhad away from the major social changes – which were
taking place throughout the country. Forcing the hijab to subjugate left the
element of privacy in the home ignored. The formation of new military
and civil classes brought about a diminished social justice, resulting in the
emergence of large, medium-sized and small-scale houses. The systematic
unification of all appearances of civilization (from dress to architecture, etc.)
took the citizens’ choice and put an end to the decorations which were an
important part of the architecture in Iranian homes.