خلاصة:
هدف این پژوهش، مطالعه نگرش دانشجویان کنونی و پیشین کارشناسیارشد گروه علومتربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به تاثیر برنامهدرسی رشته تحصیلی خود بر رشد مهارتهای شغلی، انتظارات شغلی و شانس اشتغال آنها است. نمونه آماری پژوهش دانشجویان و دانشآموختگان مقطع کارشناسیارشد رشته علومتربیتی در کشور است که گروه علومتربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان یک نمونه غیر احتمالی در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از یک پرسشنامه محققساخته گرداوری شد که پایایی، روایی محتوایی و روایی ملاک آن (73/ 0=r) بررسی و تایید شدند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که نگرش شرکت کنندگان در تحقیق نسبت به برنامهدرسی رشته تحصیلیشان قادر به پیشبینی انتظارات شغلی و میزان رشد مهارتهای شغلی آنان است. همچنین دریافت شد که همبستگی بین نگرش شرکت کنندگان نسبت به دانشگاه محل تحصیل با انتظارات شغلی و رشد مهارتهای شغلی آنان همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. عامل جنسیت بر نگرش شرکت کنندگان نسبت به برنامهدرسی رشته، انتظارات شغلی و مهارتهای شغلی آنان اثر معناداری داشته است. عامل رشته و تعامل دو فاکتور رشته و جنسیت بر انتظارات شغلی و رشد مهارتهای شغلی آنها تاثیر معناداری دارند.
The aim of this research is to investigate the attitudes of present and former MA students of Educational Sciences department in Shahid Chamran University of Ahvaz, in order to find out about the effects of their curriculum on their job skills development, their expectations of job and their chance to holding a job. The statistical samples of this research included MA students and MA postgraduates of Educational Sciences courses that were available and were selected purposely. The data were collected by a researcher-made questionnaire and the reliability, content validity and criteria validity (r=.73) were calculated and confirmed. The results indicated that participants’ attitudes to the curriculum of their courses could predict their expectations of job and their job skills development. Also it was found that the relationships between participants’ attitudes toward their university and their expectations of job and their job skills development, are positive and significant. The gender factor has significant effects on participants’ attitudes toward their curriculum, their expectations of job and their job skills. The factors of course and interaction of gender and course have significant effects on their expectations of job and their job skills development.
ملخص الجهاز:
تأثير برنامه هاي درسي کارشناسي ارشد رشته هاي علوم تربيتي بر رشد مهارت هاي شغلي، انتظارات شغلي و شانس اشتغال دانش آموختگان اين رشته ها The Effects of MA Educational Sciences Curriculum on Graduates’ Job Skills Development, Job Expectations and Chances for Holding a Job تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/٣/٩، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٩/٥/١، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٦/١١ فاطمه مقدم ١، دکتر عبدالله پارسا٢،دکتر يدالله Fatemeh Moqadam, Dr. Abdollah Parsa, Dr. Yadollah Mehralizadeh 3 مهرعليزاده Abstract: The aim of this research is to investigate هدف اين پژوهش ، مطالعه نگرش دانشجويان کنوني و the attitudes of present and former MA students ofپيشين کارشناسي ارشد گروه علوم تربيتي دانشگاه شهيد چمران اهواز Educational Sciences department in ShahidChamran University of Ahvaz, in order to find out نسبت به تأثير برنامه درسي رشته تحصيلي خود بر رشد مهارت هاي about the effects of their curriculum on their jobشغلي ، انتظارات شغلي و شانس اشتغال آنها است .
بر اين اساس ، هدف کلي پژوهش حاضر سنجش نگرش و ادراکات دانشجويان و دانش - آموختگان کارشناسيارشد سه رشته تحقيقات آموزشي، مديريت آموزشي و فلسفه تعليم و تربيت در گروه علوم تربيتي دانشگاه شهيد چمران اهواز نسبت به نقش برنامه هايدرسي رشته تحصيلي خود در کسب مهارت هايشغلي، انتظارات شغلي و شانس اشتغال آنها است و در صدد است پاسخ هاي مناسبي براي سؤالات هشت گانه تحقيق که در بخش يافته ها ذکر شده اند، بيابد.