خلاصة:
برای داشتن دانشآموزان متفکر و پژوهنده امروزه بایستی مهارتهایی را به آنها آموخت که خود به دنبال یادگیری بروند در این راه توجه به همه ابعاد پرورشی دانشآموزان مهم است. برنامهریزی چندبعدی یک برنامهریزی کلنگر است که به تمامی ابعاد وجودی دانشآموزان توجه مینماید. لذا این تحقیق با هدف بررسی تأثیر برنامهریزی چندبعدی بر تقویت مهارت پژوهشگری دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران صورت پذیرفت. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی منطقه 15 شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 80 دانشآموز (دختر و پسر) با استفاده از روش شبه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار تحقیق استفاده از پرسشنامه سنجش مهارت پژوهشگری دانشآموزان (مختاری، زارعی،1390) برای پیشآزمون، پروژه زمین ما و آنچه در آن است و نهایتاً پرسشنامه سنجش مهارتهای پژوهشی و تفکری (شعبانی 1387) بود. نتایج بهطورکلی نشان داد که برنامهریزی چندبعدی نقش بسزایی در تقویت مهارت پژوهشگری دانشآموزان پایه ششم دارد و آنها در خرده مهارتهای پژوهشگری مانند قضاوت، ارزشیابی، کاوشگری و تفکر انتقادی رشد خوبی داشتند و تنها در خرده مهارت انتخاب و تصمیمگیری تغییر چندانی نسبت به پیشآزمون پیدا نکردند.
Multidimensional planning is a holistic planning that focuses on all aspects of student existence. The purpose of this study was to investigate the impact of multidimensional planning on enhancing the research skills of the sixth grade elementary students in Tehran. The statistical population of the study consisted of all sixth grade elementary students in district 15 of Tehran who were selected by stratified sampling method (80 boys and girls) using pre-test and post-test with one group. The research instrument was using the Student Research Skills Questionnaire (Mokhtari, Zarei, 2011) for pre-test, our land project and what it is, and finally the Research and Thinking Skills Questionnaire (Shaabani 2008). The results generally showed that multidimensional planning plays a significant role in enhancing the research skills of the sixth grade students and that they were well developed in the sub-skills of research such as judgment, evaluation, exploration and critical thinking, and only slightly in the selection and decision making subgroups. No pre-test found.
ملخص الجهاز:
تأثير برنامه ريزي چندبعدي بر پرورش و تقويت مهارت پژوهشگري دانش آموزان ششم ابتدايي شهر تهران مصطفي مختاري ، نرگس شاه محمدي ، سيمين بازرگان تاريخ وصول : ١٣٩٨/٠٥/٢٠ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٨/١٦ چکيده براي داشتن دانش آموزان متفکر و پژوهنده امروزه بايستي مهارت هايي را به آن ها آموخت که خود به دنبال يادگيري بروند در اين راه توجه به همه ابعاد پرورشي دانش آموزان مهم است .
نتايج به طورکلي نشان داد که برنامه ريزي چندبعدي نقش بسزايي در تقويت مهارت پژوهشگري دانش آموزان پايه ششم دارد و آن ها در خرده مهارت هاي پژوهشگري مانند قضاوت ، ارزشيابي ، کاوشگري و تفکر انتقادي رشد خوبي داشتند و تنها در خرده مهارت انتخاب و تصميم گيري تغيير چنداني نسبت به پيش آزمون پيدا نکردند.
لذا اين پژوهش به دنبال بررسي اين سؤال است که آيا استفاده از برنامه ريزي چندبعدي باعث پرورش و تقويت مهارت پژوهشگري دانش آموزان پايه ششم ابتدايي شهر تهران به عنوان پايه اي که داراي کتابي با اين عنوان هستند ميشود؟ مباني نظري اصولاً برنامه ريزي موفق است که به حداکثر مؤلفه هاي تأثيرگذار توجه کند و قابليت هاي آن ها را براي پرورش بيشترين ابعاد وجودي انسان به کار گيرد (بازرگان ، ١٣٨٨).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس نتايج مندرج در جدول ، با توجه به سطح معناداري p٠٠٨٠= در سطح ٠/٩٥ اطمينان و اندازه آزمون ٤/٢٩ t= نشان ميدهد که اختلافي وجود ندارد بنابراين ميتوانيم بپذيريم که برنامه ريزي چندبعدي بر تقويت مهارت انتخاب و تصميم گيري پايه ششم ابتدايي تأثير مثبت ندارد؛ به عبارت ديگر فرض تحقيق مبني بر اختلاف بين ميانگين ها رد و فرض صفر مبني بر عدم اختلاف ميانگين ها تأييد ميشود.