خلاصة:
در این مقاله سؤالات چندی را مطرح کردم: نخست، نیوتن کدام اصول و قواعد روششناختی را طرح و وضع، و سپس آنها را تعویض و تعدیل کرد؟ دوم، چرا نیوتن علیالدّوام به طرح و وضع و تعویض و تعدیل قواعد روششناسیاش میپرداخت؟ و سوم، آیا پس از گذشت سیصد سال، اکنون روش علمی نیوتن را میشناسیم؟ در بخش اول، کوشیدهام قواعد مستمراً متحوّل روش علمی نیوتن را در آثارش، اصول ریاضی و نورشناسی، شناسایی کنم. آنچه آشکار میشود این است که در بازۀ حدوداً پنجاه سالۀ کاوشهای طبیعتشناختی نیوتن، آرای طبیعی وی عمدتاً دستنخورده میماند؛ درحالیکه در همین مدت، وی پیوسته به وضع و تعویض و تعدیل قواعد روششناختی−معرفتشناختی میپردازد. سپس کوشیدهام تبیین کنم چرا مواضع روششناختی وی مدام دچار تحول میشدند. در گام آخر، برای پاسخ به سؤال چیستی روش علمی نیوتن، مواضع و تحلیلهای روششناسان نیوتنپژوه و علمشناسان مورخ و فیلسوف را تحلیل و سرانجام نتیجه گرفتم که نمیتوان برای نیوتن روش علمی واحد، منسجم، و روشنی قائل شد که هم مستشهد به شواهد تاریخی باشد و هم مورد قبول علمشناسانِ روششناس و مورخان علمشناسِ نیوتنپژوه
I have tried to retrieve Newton’s scientific method. To do so, I raise two principal questions: 1. What is Newton’s evolving scientific method that he devised in The Principia and Opticks during a period of fifty years? 2. Can we now, after more than three hundred years, claim with certainty that we know what Newton’s scientific method is? Conclusions reached: In order to make those theories readily believable and simultaneously reject those of rival Cartesians, Newton modifies the rules of ‘the game of science’ making them compatible with his theories. Newton skillfully devises those rules compatible with his ‘physical’ views, in such a way that anyone who accepts those rules would be inclined to infer his theistic belief-system. Newton does not modify any of his ‘physical’ views in the various editions of The Principia. He introduces some new rules for the ‘game of science’ and invalidates current rules. Contrary to Newton’s methodological prohibitions about proposing hypotheses which was propounded for his opponents, in practice he had no reservation to engage in hypothesizing.