خلاصة:
جوامع بشری هماره با چالش شهوتپرستی مواجه بوده و هستند. روایات مهدوی از نمود و بروز افراط در شهوت جنسی در آخرالزمان حکایت دارد و آن را از اشراط الساعة برشمرده و این دوران را به «بدترین دوران زندگی بشر» معرفی کرده است. پردهدری حجابها، گرایش شدید و سرعت به لذات حیوانی، حلال کردن حرام الهی در اطفاء غریزه جنسی و... از جمله نشانههای چنین رفتاری در عصر غیبت است که وجه اشتراک همه آنها جرات به شکستن حدود الهی است. از دیگر سو قرآن کریم و روایات، با تبیین قرقگاه الهی و چگونگی اهتمام به آن، راهکار مواجهه با چنین پدیدهای را در سه ساحت نگرشی و گرایشی و رفتاری ارائه نموده است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی _ تحلیلی، ضمن آسیبشناسی چالش پیشگفته، آثار کاربست قاعده حریم حمی در مواجهه با افراطگرایی جنسی در آخرالزمان را تبیین مینماید. اجرای چنین قاعدهای که مبتنی بر آیات قرآن و روایات معصومان علیهم السّلام است، نقش اساسی در مواجهه موفق با چالش شهوتپرستی و نیز پاسبانی از جامعه منتظر دارد.
Belief in the establishment of a world State by a man from the generation of the Holy Prophet of Islam (PBUH) in the Apocalypse and on the eve of the resurrection is the common belief of all Muslims, so that it has played a prominent and fundamental role in various areas of their personal and social life. Among the components of this belief, the principle of the Waiting has a special position. Innocent Imams (AS) have offered statements about the foundations and principles of waiting that Shiite elders have always analyzed and explained them and have made this analysis as a basis of their views and behaviors. Ayatollah Khamenei, the Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran, is one of those who, according to the enlightened words of the Infallibles, have always explained the principle of the Waiting and based their leadership strategy and the general directions of the Islamic government on it. The following article seeks to explain the foundations and principles of the waiting in the Supreme Leader statements based on the words of the Infallibles (PBUH). The narrative foundations of the Waiting in his view are: perfectionism; Recognizing and drawing the optimal situation; Moving from the status quo to the optimal ; The certainty of the fulfillment of the divine promise. Also based on the above principles; The constructiveness of the Waiting , the authority of the Waiting , and the spirituality of the Waiting are among the principles of the Waiting in the view of Ayatollah Khamenei. The research that is organized by descriptive-analytical method, answers the question of what are the narrative foundations and principles of waiting in the view of the Supreme Leader?
ملخص الجهاز:
آنچه به عنوان عنصر کلیدی در همه روایات انتظار بدان اشاره شده این است که انتظار از جنس رفتار و عمل است و از این رو، یک مسلمان نمیتواند به دلیل انتظار به ظهور مهدی مصلح، از وظایف مسلّم و قطعی خود دست بکشد یا کوتاه بیاید؛ چه، انتظار به ظهور، نه اسقاط تکلیف میکند و نه مجوز تأخیر انداختن عمل را میدهد.
با توجه به اهتمام پیشوایان معصوم( به جایگاه انتظار، رهبر انقلاب نیز عنصر انتظار را دارای شأنی بس بزرگ دانسته آن را از پُربركتترین حالات انسان معرفی کرده است(سخنرانى در دیدار با مسئولان و كاركنان وزارتخانهها، 22/12/1368).
در این سخنان به روشنی قانعنبودن از وضع موجود نخستین گام اساسی برای حرکت به سوی کمال دانسته شده است.
این دیدگاه را در جایی دیگر اینگونه مطرح کرده است که انتظار یعنى قانعنشدن، قبولنكردن وضع موجودِ زندگى انسان و تلاش براى رسیدن به وضع مطلوب، كه مسلّم است این وضع مطلوب با دست قدرتمند ولى خدا، حضرت حجت بن الحسن، مهدى صاحب زمان( تحقق پیدا خواهد كرد.
آیتالله خامنهای نیز مکرر از اساسیترین بنیانهای انتظار حرکت از وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوب دانسته، بر این باورند انسانها هرگز با قرار و سکون به رشد و کمال نخواهند رسید.
یكى از بركات اعتقاد به مهدویت و انتظار این است كه انسان احساس اطمینان، قوت قلب و قدرت مىكند توانایی مواجهه و مبارزه با استکبار و استعمار را مییابد(بیانات آیتالله خامنهای، 29/06/1384).