خلاصة:
هدف: هدف از نگارش مقالۀ حاضر، ارائۀ مهمترین الزامات برای ایجاد دانشگاه اسلامی و بیان وظایف دانشگاه اسلامی در شرایط حاکمیت جهالت مدرن بر جهان بود. روش: این مقاله با روششناسی تفسیری بر مبنای آموزههای نظری تأویل متن و روش تحلیل گفتمان، ابتدا به تبیین نظری پدیدۀ جاهلیت در کلام و اندیشۀ علمای اسلامی پرداخته، سپس با بررسی گفتارها و متون مکتوب امام خمینی و آیتالله خامنهای، ضرورت پردازش مفهوم جاهلیت مدرن را برای صورتبندی و بازسازی گفتمان دانشگاه اسلامی نشان داده است. یافتهها: دانشگاه اسلامی بر مبنای تکلیف تمدنی و رسالت الهی باید حساسیت زیادی را برای ترویج باورهای خود به صورت عمیق و نه سطحی قائل باشد و ضمن توجه به پیچیدگی و ظرافتهای خاص در جهان معاصر باید بتواند افزون بر تبیین بیان مسئله، گامهای عملی برای نفی جهالت مدرن بردارد. دانشگاه اسلامی همچنین باید خود را مکلّف به تدارک و تهیۀ نقشۀ راهی کند که متناسب با پیچیدگیهای مناسبات بینالمللی الگویی اثربخش در میانمدت و بلندمدت محسوب شود. نتیجهگیری: نسخۀ موفق دانشگاه اسلامی را در مواجهه با «دگر» غربی، باید دانشگاهی توصیف کرد که بتواند با اتکا به عقل بومی، آموزههای حکمت متعالیه و نفی جهل مدرن، منشأ و مقصدی الهی داشته و غایتش هدایت جامعه به سمت نزدیکی و تقرّب به ساحت الهی و زندگی و زیست مؤمنانه باشد. در حقیقت؛ دانشگاه اسلامی باید نقشی را برای دانشجویان به عهده گیرد که پیشتر پیامبران الهی ایفا میکردند.
Objectives: The main purpose of this article is to show the implications of the establishment of Islamic University with an emphasis on the issue of the modern ignorance concept. Method: In present study, this essay is written using an interpretive method based on the theoretical doctrine of text interpretation and discourse analysis. Result: The concepts, culture and university are closely related, from this point of view Islamic university as a semantic system based on the principle of divine spirituality and monotheism, must save contemporary man from neglect and ignorance because the thought of modernity and modernism, like the Arab community, before the advent of Islam, is "ignorance.", And this modern ignorance, which is based on the survival struggle, will bring the world to ruin and must be harnessed. Conclusion: The author of the survey concludes in paying attention to the variables such as the role of modern ignorance for understanding the reconstruction of Islamic University.