خلاصة:
سود و محتوای اطلاعاتی آن برای سرمایهگذاران و سهامداران در جهت تصمیم گیری های درست مهم می باشد. توانایی مدیران از عواملی است که می تواند بر محتوای اطلاعاتی سود اثرگذارد است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر توانایی مدیریت بر محتوای اطلاعاتی سود با تاکید بر شهرت حسابرس میپردازد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از بعد روششناسی همبستگی از نوع تحقیقات علّی (پس رویدادی) میباشد. کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بهعنوان جامعه آماری پژوهش بوده که با استفاده از اعمال یکسری محدودیتها تعداد 121 شرکت انتخاب شده و در دورهی زمانی 6 ساله بین سالهای 1392 تا 1397 مورد تحقیق قرار گرفتند. روش مورداستفاده جهت جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای و برای آزمون فرضیهها از رگرسیون خطی چندگانه استفادهشده است. برای اجرای آزمونها و تخمین نهایی مدلها از نرم افزار استاتا نسخه 15 استفاده گردید.بعد از اجرای آزمون Fلیمر و هاسمن و بررسی ناهمسانی واریانس جملات اخلال، اقدام به تخمین نهایی مدلها گردید که نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد توانایی مدیریت بر محتوای اطلاعاتی سود تاثیر مستقیم و معنادار دارد و شهرت حسابرس تاثیر مستقیم توانایی مدیریت بر محتوای اطلاعاتی سود را تقویت می کند.
Profit and its information content are important for investors and shareholders to make the right decisions. The ability of managers is one of the factors that can affect the information content of profits. The present study examines the impact of management ability on earnings information content with emphasis on the auditor's reputation. This research is applied in terms of purpose and in terms of correlation methodology is causal (post-event) research. All companies listed on the Tehran Stock Exchange were the statistical population of the study. Using a series of restrictions, 121 companies were selected and surveyed over a period of 6 years between 1392 and 1397. The method used is data collection, library, and multiple linear regression is used to test the hypotheses. Statata software version 15 was used to perform the tests and final estimation of the models. After performing Limer and Hausmann F test and examining the heterogeneity of variance of the disturbing sentences, the final estimation of the models was performed. It is direct and meaningful, and the auditor's reputation strengthens the direct impact of management ability on earnings information content.
ملخص الجهاز:
در اين پژوهش از معيار شهرت حسابرس استفاده مي شود و بررسي ميشود که تاثير شهرت حسابرس بر ارتباط بين توانايي مديران و محتواي اطلاعاتي سود چگونه است ؟ مباني نظري پژوهش انتخاب و انتصاب مديران شايسته از مهمترين و حساس ترين مسايل در فرآيند کار هر سازماني خواهد بود (تصديقي ، ١٣٨٥).
جدول (٢): آمار توصيفي متغيرهاي پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مقدار ميانگين براي متغير اهرم مالي برابر با (٠,٥٨) ميباشد که نشان ميدهد بيشتر داده ها حول اين نقطه تمرکز يافته اند و بيانگر اين است که در سال - شرکت هاي عضو نمونه به طور ميانگين ٥٨ درصد دارايي هاي آنها از بدهي تشکيل شده است .
جدول (٦): نتيجه مدل اول پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج جدول ٦، نشان ميدهد که متغير توانايي مديريت با ضريب مثبت و سطح معنيداري کمتر از ٥ درصد (٠,٠٠٠) تاثير مستقيم و معناداري بر محتواي اطلاعاتي سود دارد و فرضيه اول در سطح اطمينان ٩٥ درصد مورد پذيرش قرار ميگيرد.
27 جدول (٧): نتيجه مدل دوم پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج جدول ٧، نشان ميدهد که متغير توانايي مديريت × شهرت حسابرس داراي ضريب مثبت و سطح معنيداري کمتر از ٥ درصد (٠/٠٢٧) است بنابراين فرضيه دوم پذيرفته مي شود و مي توان گفت شهرت حسابرس بر ارتباط بين توانايي مديريت بر محتواي اطلاعاتي سود تاثير دارد.