خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش سرسختی ذهنی بر یادگیری مهارتهای رشته ورزشی کشتی در ورزشکاران جوان با سطوح مختلف یادگیری بود.
روش ها: مطالعۀ حاضر از نوع نیمه تجربی و جامعۀ آماری آن را دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تهران در سال 1395 تشکیل دادند. تعداد 30 دانشجوی ورزشکار جوان زیر 23 سال که آشنایی با مهارت های کشتی را نداشتند بطور هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند و در طی سه ماه، 30 مهارت را تحت آموزش یکسان دو نفر از مربیان کشتی فراگرفتند. در پایان آخرین جلسه و یک هفته پس از آخرین جلسه آزمون اکتساب و یاددآری به عمل آمد. با توجه به میانگین نمرات از لحاظ یادگیری دو گروه ورزشکار با سطح یادگیری عالی و ورزشکار با سطح یادگیری ضعیف تعیین شد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل فرم رضایتنامه و ویژگیهای فردی، پرسشنامۀ سنجش مهارتهای کشتی و پرسشنامۀ 48 سوالی سرسختی ذهنی بود.
نتایج: پس از بررسی نرمال بودن توزیع دادهها، نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که تفاوت سرسختی ذهنی در دو گروه ورزشکاران جوان با سطوح یادگیری عالی و ضعیف از لحاظ آماری معنادار بود.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه همه آزمودنیها از سطح قابل قبولی از قابلیتهای جسمانی برخوردار بودند با استناد به یافتههای پژوهش شاید بتوان گفت: احتمالا سرسختی ذهنی یک عامل کلیدی در یادگیری مهارتهای کشتی باشد. بنابراین به مربیان و ورزشکاران توصیه میشود که نسبت به توسعه سرسختی ذهنی جهت نیل به موفقیت ورزشی توجه خاصی نمایند.