خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، رابطۀ بین رفتارضدشهروندی و تنبلیسازمانی و ترومای سازمانی بر وجدانکاری معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی بدبینی-سازمانی بود. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی، از نظر راهکار اجرایی، پیمایشی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل معلمان تربیتبدنی استان آذربایجانغربی (450 نفر) که 208 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پژوهش حاضر از پنج پرسشنامه وجدانکاری (کاستا و مککری، 1992)، بدبینیسازمانی (دین و همکاران، 1998)، ترومایسازمانی (ویوان و همکاران، 2015)، تنبلیسازمانی (کریمیانپور و همکاران، 1398)، رفتار ضدشهروندی (رحمانی، 1392)، استفاده شد. دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی، به کمک دو نرمافزار SPSS vs. 20 وAmos. 23 با روش مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که متغیرهای رفتارضدشهروندیسازمانی، تنبلیسازمانی و ترومایسازمانی بر متغیر بدبینی-سازمانی و وجدانکاری اثر مستقیم و معنادار دارند. اما رابطه ترومای-سازمانی بر وجدانکاری معنیدار نبود. همچنین اثر غیرمستقیم متغیرهای رفتارضدشهروند سازمانی، تنبلیسازمانی و ترومایسازمانی از طریق بدبینی-سازمانی بر وجدانکاری معنادار بودند. بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که رفتارضدشهروندی، ترومایسازمانی و تنبلیسازمانی میتوانند زمینۀ را برای افزایش بدبینیسازمانی و کاهش وجدانکاری معلمان فراهم نمایند.
The aim of this study was to the relationship the relationship between organizational anti-citizenship behavior, organizational laziness, and organizational trauma on the work conscientiousness of physical education teachers with the mediating role of organizational cynicism. Methodology of the research in terms of the main strategy, was quantitative, in terms of the strategy, was scrolling, and in terms of analytical, was descriptive-correlation. The statistical population consisted of physical education teachers in the West Azerbaijan province (n = 450), 208 of whom were selected by random sampling. To collect data, the present study used 5 questionnaires of Work Conscientiousness(Costa & Mccrae , 1992), Organizational Pessimism (Dean et al, 1998), Organizational Trauma (Vivan et al, 2015), Organizational Laziness (Karimianpour et al, 2019), Anti-Citizenship Behavior (Rahmani, 2013). The data were analyzed by descriptive and inferential statistics using SPSS.20 and Amos 23 software and by structural equation modeling.The results showed that the variables of organizational anti-citizenship behavior, organizational laziness and organizational trauma had a direct and significant effect on the variables of organizational pessimism and work conscientiousness. But the relationship between organizational trauma and work conscientiousness was not significant. Also, the indirect effects of the variables of organizational anti-citizenship behavior, organizational laziness and organizational trauma through organizational pessimism on work conscientiousness were significant. Generally it can be concluded that organizational anti-citizenship behavior, organizational trauma, and organizational laziness can provide the ground for enhancing organizational pessimism and reducing teacher work conscientiousness.