خلاصة:
هدف: مطالعه حاضر با هدف پیشبینی مهارت ارتباط بین فردی در دانشآموزان بر اساس
میزان بلوغ عاطفی و اضطراب اجتماعی بود.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری مورد
بررسی در این پژوهش دانشآموزان دختر متوسطه دوره اول شهرستان میاندوآب در
سال تحصیلی 97 بود. جهت نمونهگیری در این پژوهش ۶۰ نفر از دانشآموزان با
استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامههای مهارت ارتباط بین فردی
(۱۹۸۳)، بلوغ عاطفی یاشویر سینگ و ماهیش بهارگاوا (۱۹۹۱) و اضطراب
اجتماعی لاجرکا (۱۹۹۹) در بین آنها توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از
رگرسیون چند متغیری همزمان استفاده شد.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بلوغ عاطفی ( B=0/24) و اضطراب اجتماعی
( B=-0/30) میتواند مهارت ارتباط بین فردی در میان دانشآموزان را پیشبینی کند.
نتیجهگیری: همچنین بر اساس یافتهها، میتوان نتیجهگیری کرد که با تقویت بلوغ
عاطفی و اضطراب اجتماعی میتوان مهارت ارتباط بین فردی را در دانشآموزان تقویت
کرد لذا این دو عامل نقش مهمی را در زندگی اجتماعی نوجوانان ایفا میکند.
Aim: The aim of this study was to predict the interpersonal communication skills of students based on their emotional maturity and social anxiety.
Method: The research method was correlation. The statistical population of this study was midwifery high school students in the first course of the city of Miandoab in the academic year 97. For sampling, 60 students were selected using random sampling method and interpersonal skills skill Scales (1983) , emotional maturity (1991) and social anxiety (1999) were distributed among them. For data analysis, regression and correlation were used.
Findings: The findings of the research showed that the relationship between emotional maturity (B=0. 24) and social anxiety (B=-0. 30) with interpersonal communication skill was significant in students.
Conclusion: Also, based on the findings, it can be concluded that by enhancing emotional maturity and social anxiety, interpersonal communication skills can be strengthened in students and these two variable have a significant effect on teenager’s social life.
ملخص الجهاز:
جهت نمونه گيري در اين پژوهش ٦٠ نفر از دانش آموزان بـا استفاده از روش تصادفي ساده انتخاب و پرسشنامه هاي مهارت ارتباط بين فـردي (١٩٨٣)، بلـوغ عـاطفي ياشـوير سـينگ و مـاهيش بهارگـاوا (١٩٩١) و اضـطراب اجتماعي لاجرکا (١٩٩٩ ) در بين آنها توزيع شد.
يافته ها: يافته هاي تحقيق نشان داد کـه بلـوغ عـاطفي (٠٢٤=B) و اضـطراب اجتمـاعي (٠٣٠-=B) ميتواند مهارت ارتباط بين فردي در ميان دانش آموزان را پيش بيني کند.
نتيجه گيري: همچنين بر اساس يافته ها، ميتوان نتيجه گيـري کـرد کـه بـا تقويـت بلـوغ عاطفي و اضطراب اجتماعي ميتوان مهارت ارتباط بين فردي را در دانـش آمـوزان تقويـت کرد، لذا اين دو عامل نقش مهمي را در زندگي اجتماعي نوجوانان ايفا ميکند.
از مهمترين ويژگيهاي اين دوره ، ارتباط بين فردي ١، بلوغ عاطفي و 2 اضطراب اجتماعي ٣ است (خيرخواه ، مکاري، نيساني، ساماني و حسيني، ١٣٩٢).
Roorda, Koomen, Spilt & Oort 6.
Santini, Fiori, Feeney, Tyrovolas, Haro, Koyanagi 7.
با توجه به مطالب عنوان شده ، اين پژوهش بدنبال پاسخگويي به اين سوال است که آيا با تاکيد بـر مهارت هاي ارتباط بين فردي در دانش آموزان ميتوان ميزان بلوغ عـاطفي و اضـطراب اجتمـاعي در آنها را پيش بيني نمود؟ روش پژوهش اين پژوهش به لحاظ هدف کاربردي و به لحاظ روش توصيفي از نوع همبستگي مـيباشـد.
بحث و نتيجه گيري هدف اين تحقيق پيش بيني مهارت ارتباط بين فردي در دانش آموزان بر اساس ميزان بلوغ عاطفي و اضطراب اجتماعي در آنها بود.