خلاصة:
دریک سخن بهصورت کلّیگفته، میدانیم که هدف ومقصد از تطبیق مجازات در شریعت اسلام، همانا حفظ ارزشهای عمومی انسانها میباشدو حفظ ارزشهای عمومی یا دینی انسانها از جمله مقاصدیاند که درسر لوحه تمام ادیان آسمانی، قرار دارندو هیچ دینی، نازل نشده است؛ مگر برای حفظ این ارزشها از مقصد وحکمت تطبیق مجازات به واقعی دیده میشود که تطبیق احکام مربوط به مجازات، این اهداف را دنبال مینماید. آنچه را که فقها، دانشمندان وصاحب نظران در شریعت اسلامی به حیث ضروریات خمسه و یا ارزشهای عمومی انسانها مطرح نمودهاند با روح وماهیّت جرایم حدود که از طرف شارع حکیم تعیین گردیده است؛ مطابقت دارند.
طرح مساله: هدف از تطبیق مجازات در احکام شریعت اسلام در واقع حفظ اررشهای عمومی انسانها میباشد که خداوند متعال، چند مورد را به عنوان ملاک ومعیاری برای اررشگذاری تعیین کرده که با یک فکری، مقاصدی نگرسته شود؛ بهخوبی پیداست که جرایم ومجازات شرعی، مطابق روح این ارزشهای انسانی، پایهگذاری شده ویک نسبتوتناسب خوبی را شارع در میان این ارزشها ومجازات، تعیین نموده است. همچنان باید خاطر نشان نمود که ارزشهای عمومی انسان-ها بهصورت کلّی، به پنج مورد، خلاصه نمیشود؛ طوریکه فقهای معاصر برخی از مسائل دیگری مانند آبرو، حفظ امنیّت، آزادی و مسائل مربوط به حقوق بشری را از جملۀ این ضروریات، میدانند و پرسش، اینجاست که برچه مبنایی، رابطۀ میان ارزشها وتطبیق مجازات را میتوان تشخیص نمود؟ ملاک ومعیاری وجود دارد تا بتوان ثابت نمود که رابطۀ همگون را خداوند متعال، میان تطبیق مجازات وحفظ ارزشها در نظرگرفته باشد؟
با توجّه به مسائل طرح شده، میتوان ابراز نمود که مهمترین این ارزشها همانا حفظ دین، حفظ جان، حفظ نسل، حفظ عقل و حفظ مال میباشد که درحول محور این ارزشها، مقاصد تطبیق مجازات را از دیدگاه شریعت اسلام، مورد بررسی قرار میگیرد.
In a word, it is generally said that the purpose of applying the punishment in the
law is to preserve the universal values of their offspring. And the preservation
of public or religious values, including religion, which is on the table of all the
religions of the Americas, and no religion has been revealed except to preserve
these values from the purpose and the wisdom of the matching rule that is
clearly observed. The punishment rules follow these goals. What the jurists,
scholars, and scholars of Islamic law have stated as the necessities of khamsah
or their universal values are in keeping with the spirit and nature of the offenses
established by the wise ruler.
Issue: The purpose of applying the punishments in Islamic Sharia law is to
preserve the universal human standards, which Allah Almighty has set as a
criterion and criteria for arson that are not intended with a clear mind that the
crimes and sanctions of the soul are in accordance with the spirit. These
established human values have established a good proportion and proportion
between these values and permits. It should also be noted that their general
values are not generally summarized in five cases, such that contemporary
jurisprudence on some of our other issues does not consider honor, the
maintenance of security, liberty, and human rights issues as such. The question
is, how can one identify the basis of the relationship between values and the
implementation of punishment? Is there a criterion to prove that God Almighty
has a homogeneous relationship between the application of punishment and the
preservation of values?
Considering the issues raised, it can be argued that the most important of
these values are the preservation of religion, the preservation of life, the
preservation of generations, the preservation of reason, and the preservation
of property, while examining the purposes of the application of punishment
from the point of view of Shariah Islam..
ملخص الجهاز:
هدف از تطبیق مجازات در احکام شریعت اسلام نصیراحمد تایب دانشجوی رشته فقه وحقوق جزای اسلام دانشگاه مذاهب اسلامی واحد تهران چکیده دریک سخن بهصورت کلّیگفته، میدانیم که هدف ومقصد از تطبیق مجازات در شریعت اسلام، همانا حفظ ارزشهای عمومی انسانها میباشدو حفظ ارزشهای عمومی یا دینی انسانها از جمله مقاصدیاند که درسر لوحه تمام ادیان آسمانی، قرار دارندو هیچ دینی، نازل نشده است؛ مگر برای حفظ این ارزشها از مقصد وحکمت تطبیق مجازات به واقعی دیده میشود که تطبیق احکام مربوط به مجازات، این اهداف را دنبال مینماید.
طرح مسأله: هدف از تطبیق مجازات در احکام شریعت اسلام در واقع حفظ اررشهای عمومی انسانها میباشد که خداوند متعال، چند مورد را به عنوان ملاک ومعیاری برای اررشگذاری تعیین کرده که با یک فکری، مقاصدی نگرسته شود؛ بهخوبی پیداست که جرایم ومجازات شرعی، مطابق روح این ارزشهای انسانی، پایهگذاری شده ویک نسبتوتناسب خوبی را شارع در میان این ارزشها ومجازات، تعیین نموده است.
همچنان باید خاطر نشان نمود که ارزشهای عمومی انسانها بهصورت کلّی، به پنج مورد، خلاصه نمیشود؛ طوریکه فقهای معاصر برخی از مسائل دیگری مانند آبرو، حفظ امنیّت، آزادی و مسائل مربوط به حقوق بشری را از جملۀ این ضروریات، میدانند و پرسش، اینجاست که برچه مبنایی، رابطۀ میان ارزشها وتطبیق مجازات را میتوان تشخیص نمود؟ ملاک ومعیاری وجود دارد تا بتوان ثابت نمود که رابطۀ همگون را خداوند متعال، میان تطبیق مجازات وحفظ ارزشها در نظرگرفته باشد؟ با توجّه به مسائل طرح شده، میتوان ابراز نمود که مهمترین این ارزشها همانا حفظ دین، حفظ جان، حفظ نسل، حفظ عقل و حفظ مال میباشد که درحول محور این ارزشها، مقاصد تطبیق مجازات را از دیدگاه شریعت اسلام، مورد بررسی قرار میگیرد.