خلاصة:
عدم توجه به ضوابط برنامهریزی شهری در مکانیابی و ایجاد کاربریهای مختلف و عدم توازن در پراکنش این تسهیلات در سطح شهر، باعث تراکم آنها در مناطق خاصی از شهر اردبیل و در نتیجه جذب سفرهای ترافیکی به این مناطق شده است. این مسئله باعث بروز مشکلاتی از جمله ازدحام ترافیکی در مناطق خاصی از شهر شده است که در نگارش پیش رو به بررسی آن پرداخته میشود. از اینرو در تحقیق حاضر، همبستگی فضایی کاربری اراضی شهری و ازدحام ترافیکی شهر اردبیل بهروش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از قابلیتهای تحلیلی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و نرمافزار GeoDaمورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است؛ تا میزان اثرگذاری کاربریهای شهری در وضعیت ترافیکی شهر اردبیل مورد سنجش قرار گیرد. بهمنظور گردآوری دادههای موردنیاز تحقیق از روش اسنادی استفاده شده است و بهمنظور تحلیل یافتهها از قابلیت آمار فضایی نرمافزارهای ذکرشده استفاده شده است. در تحقیق حاضر تعداد 7 متغیر فاصله از کاربریهای آموزشی، اداری و کاربری درمانی، تراکم کاربریهای مسکونی، تجاری، صنعتی و کاربری تفریحی بهعنوان متغیر مستقل و متغیر ازدحام ترافیکی در سطح محلات شهر اردبیل بهعنوان متغیر وابسته تعیین شده و درنهایت بعد از محاسبات خطای افزونگی، سیگما و سایر پارامترهای مربوطه، تعداد چهار متغیر فاصله از کاربریهای اداری و درمانی و تراکم کاربری مسکونی و تجاری بهعنوان متغیر توضیحی در مدلسازی نهایی مورد استفاده قرار گرفته است. شایان ذکر است که مقادیر R2و R2تعدیلشده بهدست آمده از مدلسازی ازدحام ترافیکی با استفاده متغیرهای عملکردی (کاربری اراضی) بهترتیب برابر 95/0 و 92/0 بوده است. مقادیر سیگما نیز برابر 1032 و میزان آکائیک هم برابر با 4410 بوده است که نشاندهنده دقت بالای مدل است. نتایج تحقیق نشاندهندهاثرگذاری مؤلفههای عملکردی (کاربری اراضی شهر) در تغییرات میزان ازدحام ترافیکی شهر اردبیل است.
Lack of attention to urban planning criteria in locating and creating different land uses and imbalance in the distribution of these facilities in the city, has caused their density in certain areas of Ardabil and as a result has attracted traffic trips to these areas. This has caused problems such as traffic jams in certain areas of the city, which will be discussed in the following article. Therefore, in the present study, spatial correlation of urban land use and traffic congestion in Ardabil city with descriptive-analytical method and using analytical capabilities of Geographic Information System (GIS) and GeoDa software has been measured and evaluated to the extent of effectiveness urban land uses should be measured in the traffic situation of Ardabil city. In order to collect the required data for the research, the documentary method has been used and in order to analyze the findings, the spatial statistics capability of the mentioned software has been used. In the present study, 7 variables of distance from educational, administrative and medical land uses, density of residential, commercial, industrial and recreational land uses as independent variables and traffic density variables in Ardabil neighborhoods as dependent variables were determined. Finally, after redundancy error calculations, Sigma and other related parameters, in the final modeling four variables, such as distances from administrative and medical land use and residential and commercial land use density were used as explanatory variables. the results of the study indicate the high impact of the density of these land uses in ...
ملخص الجهاز:
در تحقیق حاضر تعداد ٧ متغیر فاصله از کاربریهای آموزشی، اداری و کاربری درمانی، تراکم کاربریهای مسکونی، تجاری، صنعتی و کاربری تفریحی به عنوان متغیر مستقل و متغیر ازدحام ترافیکی در سطح محلات شهر اردبیل به عنوان متغیر وابسته تعیین شده و درنهایت بعد از محاسبات خطای افزونگی، سیگما و سایر پارامترهای مربوطه ، تعداد چهار متغیر فاصله از کاربریهای اداری و درمانی و تراکم کاربری مسکونی و تجاری به عنوان متغیر توضیحی در مدل سازی نهایی مورد استفاده قرار گرفته است .
(به تصوير صفحه مراجعه شود) شکل شماره ٣- موقعیت جغرافیایی محدوده مورد مطالعه (مأخذ: نگارندگان ) یافته ها الف ) تحلیل خودهم بستگی فضایی مؤلفه های عملکردی و میزان ازدحام ترافیکی : در این بخش از تحلیل ها که به سنجش خودهم بستگی فضایی مؤلفه های تاثیرگذار بر ازدحام ترافیکی مربوط است ، به بررسی ارتباط فضایی تراکم و فاصله از کاربری ها با میزان ازدحام ترافیکی در سطح محلات شهری اردبیل پرداخته شده است .
(به تصوير صفحه مراجعه شود)شکل شماره ٤- خودهم بستگی فضایی فاصله از کاربری های آموزشی و میزان ازدحام ترافیکی شهر اردبیل با توجه به شکل فوق می توان دریافت که در محدوده مرکزی شهر اردبیل و بخشی از نواحی که مربوط به دانشگاه محقق اردبیلی ، پیام نور و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل است و بخشی از نواحی غربی شهر، محلات با میزان فاصله پایین از کاربری های آموزشی و تراکم بالای ترافیکی در مجاورت و همسایگی هم خوشه های پایین - بالا را تشکیل داده اند.