ملخص الجهاز:
دیگر اینکه مشکل ما با علوم انسانی غربی، بهمعنی تضاد با علوم انسانی یا علوم انسانی دیگران نیست؛ چون علوم انسانی، نیاز جامعه است و نمیتوان آن را نادیده گرفت و تعطیل کرد، همچنانکه تعصب ناروای شرقی و ایرانی نداریم و نمیگوییم چون علوم انسانی کنونی، غربی و ساخته بیگانگانند، از آموزش آنها میگریزیم، بلکه مسئله ما مبادی و پاسخهای مادی و سکولار علوم انسانیاند که آشکارا با ماهیت و غایات دینی انقلاب اسلامی ناسازگارند.
تعلل و سستی دستاندرکاران شورای تحول گذشته از اینکه شورایعالی انقلاب فرهنگی در مقام رصد مسئلههای اساسی انقلاب، منفعل بود و باید مسئلههای اساسی از بیرون و توسط آیتالله خامنهای به او تفهیم و القا میشد، حتی در مقام پرداختن به مسئلهها و حل آنها نیز شتاب درخوری نداشت؛ چنانکه در مسئله علوم انسانی، با وجود اینکه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در نیمه دوم سال 88 در شورایعالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت، اما نتایج آن، همچنان تحقق نیافتهاند.
البته هم رهبر معظم انقلاب و هم برخی از بزرگان معرفتی، از «علم اجتماعي اسلامی» سخن گفته و تصریح کردهاند که علم اجتماعي غربی بهسبب ماهیت سکولار یا الحادی خود مذموم است و ما باید علم اجتماعي متناسب با تعالیم و معارف اسلام را تولید کنیم، اما این قبیل مواضع و دیدگاهها، همچنان در حاشیه ماندهاند و غالب نشدهاند.
3. هم رهبر معظم انقلاب و هم برخی از بزرگان معرفتی، از «علم اجتماعي اسلامی» سخن گفته و تصریح کردهاند که علم اجتماعي غربی بهسبب ماهیت سکولار یا الحادی خود مذموم است و ما باید علم اجتماعي متناسب با تعالیم و معارف اسلام را تولید کنیم، اما این قبیل مواضع و دیدگاهها، همچنان در حاشیه ماندهاند و غالب نشدهاند.