خلاصة:
هدف: هدف بررسی رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش به اشتراک دانش در بین کارکنان کتابخانههای عمومی با توجه به نقش تعدیلگننده تحصیلات است. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان بود که به صورت تصادفی ساده 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی شافلی، بیکر و سالانووا (2003) و اشتراک دانش همتی (1389) گردآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نسخه 21 بسته نرمافزاری در علوم اجتماعی انجام گرفت. یافتهها: وضعیت مولفه های تعلق سازمانی (میانگین= 44/ 78) و اشتراک دانش (28/ 104= میانگین) بالاتر از حد متوسط می باشد. هم چنین، بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کارکنان به اشتراک دانش رابطه معنیداری (001/ 0=sig و 816/ 0=r) وجود دارد و تحصیلات رابطه بین احساس تعلق سازمانی و اشتراک دانش را تعدیل می کند. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها می توان گفت که احساس تعلق سازمانی مولفه ای مهم و زمینهساز گرایش به اشتراک دانش کارکنان است و سازمان می-تواند با تقویت ابعاد سرزندگی، فداکاری و مجذوب شدن و شیفتگی سبب گرایش بیشتر کارکنان به اشتراک دانش را فراهم آورند.
Objective: the main purpose of research is to determine the relationship between organizational commitment and knowledge sharing tendency among staff of public libraries in Khuzestan province. Methods: This research was applied and using descriptive-correlational method. The statistical population of this research was all staff of public libraries. Simple sampling method has been used to determine the sample size, of which 215 were selected as statistical sample. The data were gathered using questionnaires and analyzed using the software SPSS.21. Results: The results of the study showed that organizational commitment (mean = 78.44) and its dimensions are higher than average. Also, knowledge sharing (104 = 28/28) and its dimensions are higher than average. Meanwhile, there is a significant relationship between organizational commitment and employees' tendency to share knowledge in public libraries of Khuzestan province (sig = 0/001 = 0 / r = 0/688). Conclusion: Regarding the moderating role of descriptive statistics on the relationship between organizational commitment and knowledge sharing, it was found that only education corrected the relationship between organizational commitment and knowledge sharing, and the rest of the variables did not modify this relationship. The consequence is that the more these conditions become, the greater the sense of belonging to the organization and individuals will tend to share their knowledge, experiences and skills with other members of the organization.
ملخص الجهاز:
Abidin-Mohamed, Ann, Yee & Binti Ahmad Bustamam 7.
Obrenovic, Jianguo, Tsoy, Khan & Anwar 5.
Chumg, Cooke, Fry & Hung 8.
Jin-Feng, Ming-Yan, Li-Jie & Jun-Ju 2.
مرور یافته های مطالعات پیشین نشان میدهد که رابطه مثبت و معنیداری بین تعلق سازمانی و اشتراک دانش وجود دارد(بهرام زاده و خسروآبادی، ٢٠١٢ و صالح و همکاران ١، ٢٠١٧ و پانگیل و نصوردین ٢، ٢٠١٩)، به نحوی که سازمان ها به منظور اشتراک دانش بین کارکنان ناگزیر هستند بین آنها حس تعلق به عنوان عضوی از یک گروه و پایبندی به همکاری را ایجاد و تقویت نمایند.
Salleh, Ismail, Hamzah, Zahari, Mohammed & Abdullah 2.
فرضیه اصلی: بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کارکنان کتابخانه های عمومی خوزستان به اشتراک دانش رابطه معنی داری وجود دارد.
به عبارتی بین دو متغیر مورد بررسی همبستگی مستقیمی وجود دارد، بدین معنی که هرچه احساس تعلق سازمانی بالاتر باشد، گرایش به اشتراک دانش در بین کارکنان کتابخانه های عمومی استان خوزستان نیز بیشتر میشود.
نقش تعدیل گر تحصیلات در رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش به اشتراک دانش بررسی و نتایج آن در جدول (٣) آمده است .
یعنی هرچه تعلق سازمانی بالاتر باشد، اشتراک دانش در بین کارکنان کتابخانه های عمومی استان خوزستان نیز بیشتر است .
Cai, Song, Xiao & Shi 3.
Mediating role of trust on the effects of knowledge management capabilities on organizational performance.
The relationship between organizational commitment and knowledge sharing: A case study of university employee cooperation.
Behavioral intention formation in knowledge sharing: examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate.