خلاصة:
زمان بندی مناسب شیفت های کاری پرستاران بیمارستان یک مسئله حیاتی در مدیریت بیمارستان است. پژوهشگر در این پژوهش در پی بهبود زمان بندی نوبت کاری پرستاران در سازمان های خدمات درمانی و بهداشتی است تا زمینه های کاهش هزینه ها و پیچیدگی محاسباتی را فراهم کند و برآیند این اقدامات را درقالب رضایت شغلی و کیفیت خدمات ارائه شده محقق سازد. برای این مسئله یک مدل ریاضی خطی ارائه گردید و بعد از اشاره به NP-hard بودن آن به ارائه الگوریتم فراابتکاری ژنتیک جهت حل مسئله در ابعاد موجود در واقعیت پرداخته شد و در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور به عنوان یک نمونه واقعی پیاده سازی و نتایج محاسباتی ارائه گشت. در رویکرد پیشنهادی از استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان ها و قوانین بهره وری در مدلسازی استفاده شده است. تولید جداول زمانی با استفاده از مدل ارائه شده منجر به بهبود سطح رضایت مندی پرستاران و ارتقای عملکرد شغلی آن ها می شود.
Appropriate scheduling of shifts of nurses for a hospital is a critical issue in hospital management. Researcher in this study improves the scheduling of shifts of nurses in health services organizations to provide lower cost and also reduce the computational complexity and finally realize the outcome of these actions in the form of job satisfaction and quality of received services. For problem discussed offered a linear mathematical model and after point to NP-hard this problem, Provided Genetic Algorithm for Solving the size was in fact and finally Implemented in Imam Khomeini Noor city as a real sample and proposed computational results and performance of the proposed algorithm in terms of solution quality and computational time, were analyzed. In the proposed model of accreditation standards for hospitals as well as the Productivity laws in the modeling is used. Production timetables by the proposed model, resulting in improved satisfaction levels of nurses and improve their job performance.
ملخص الجهاز:
پژوهشگر در این پژوهش در پی بهبود زمان بندی نوبت کاری پرستاران در سازمان های خدمات درمـانی و بهداشتی است تا زمینه های کاهش هزینه ها و پیچیدگی محاسباتی را فراهم کند و برآینـد ایـن اقـدامات را درقالب رضایت شغلی و کیفیت خدمات ارائه شده محقق سازد.
لذا میتوان با استفاده از زمان بندی خوب برای منابع انسانی و با در نظر گرفتن رضایت شغلی و مولفه های موثر بر بهره وری و تقویت این مولفـه هـا و هم چنین با مدنظر قرار دادن امکان مسـتهلک شـدن پرسـتاران بـه افـزایش رضـایت شـغلی و بهبود بهره وری در سازمان کمک کرد.
امـا همـه پـژوهش هـای بـالا تـا حدودی محدود هستند و تعداد زیادی از سیاست های زمان بندی ارائه شده در بیمارسـتان هـای امروز را در نظر نگرفته اند و هم چنین در آن ها به مساله زمان بندی پرستار با توجه بـه رضـایت شغلی و در نظر گرفتن استهلاک پرستاران توجه نشده اسـت و بیشـتر ایـن پـژوهش هـا تنهـا در یک بخش از بیمارستان در نظر گرفته شده اند.
در رویکـرد فعلـی سرپرسـتاران تنهـا پرسـتاران بخش خود را زمان بندی میکنند و ممکن است چندین روز برای این کار زمـان تلـف شـود و در نهایت زمان بندی تولیـد شـده کـارایی لازم را نخواهـد داشـت و ممکـن اسـت بسـیاری از محدودیت های مهم زمان بندی نوبت کاری پرستاران در آن لحاظ نشود.