خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر هیجانات منفی(اضطراب و افسردگی) در درک مطلب خواندن و حل مسئله به منظور تدوین یک مدل ساختاری در دوره ابتدایی شهر همدان در سالتحصیلی 96-95 انجام شد. به این منظور از تعداد 8000 نفر دانش آموز دوره ابتدایی 287 نفر (159 نفر دختر و 128 نفر پسر) در پایه چهارم به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. نمونه انتخابی در یک جلسه، آزمون محقق ساخته درک مطلب خواندن، پرسشنامه حل مسئله هپنر و کراسکوف (1987)، پرسشنامه اضطراب و افسردگی کودک ابسیوتانی و همکاران (2016) نسخه والدین، را تکمیل کردند. نتایج حاصل از برآورد مدل نهایی پژوهش نشان میدهد از بین متغیرهای درنظر گرفته شده در پیشبینی حل مساله، بالاترین ضریب به ترتیب مربوط به متغیر اضطراب در حالت مستقیم با 71/0 (01/0=p) و در حالت غیر مستقیم از طریق درک مطلب 10/0 (01/0=p) بوده است این مقدار در حالت مستقیم 74/0- (01/0=p) و در حالت غیر مستقیم و از طریق درک مطلب 09/0- (01/0=p) بوده است. بر این اساس مشخص است که توانایی درک مطلب نقش واسطی در کاهش اثر افسردگی و اضطراب بر حل مساله داشته است.
The purpose of this study was to investigate the effect of negative emotions (anxiety and depression) on reading comprehension and problem solving in order to elaborate a structural model in the elementary period of the city of Hamedan in the 96-95 academic year. For this purpose, 8000 primary school students of 287 students (159 girls and 128 boys) were selected through random cluster sampling in the fourth grade. Selected sample at a meeting, a researcher-made reading comprehension test, Hepner and Kreskov problem-solving questionnaire (1987), anxiety and depression inventory questionnaire of Abishotani et al. (2016) completed the parental version. The results of the estimation of the final model of the research show that among the variables considered in the prediction of problem solving, the highest coefficient was related to the direct anxiety variable (p <0.01) and (0.71) Directly through the reading comprehension, it was 10.10 (p = 0.01). This value was in the direct mode (-0.44) (p = 0.01) and indirectly through comprehension -0.90 0 = p). Based on this, it is clear that understanding comprehension has a mediator role in reducing the effect of depression and anxiety on problem solving.
ملخص الجهاز:
اين رشد ٧ نمره بوده که از نظر آماري معنادار نيست و در هر دوره ايران با ميانگين جهاني ٥٠٠ فاصله زيادي دارد، اين پژوهش در صدد آن است که به بررسي هيجانات منفي(اضطراب و افسردگي) در درک مطلب خواندن و حل مسئله به منظور تدوين يک مدل ساختاري در دوره ابتدايي شهر همدان بپردازد و علت انتخاب چنين موضوعي نقش تبيين کننده اين عوامل در درک مطلب خواندن و حل مسئله در يادگيري دانش آموزان دوره ابتدايي مي باشد.
نتايج پژوهش سانتوسو و سوديرمان ٤ (٢٠١٠) نيز نشان داد اضطراب به طور معناداري بر درک مطلب خواندن دانش آموزان تاثير گذار است .
Santoso & Sudirman نتايج اين فرضيه با توجه به تاثير گسترده اضطراب و پيامدهاي منفي آن بر دانش - آموزان ، نشان دهنده اهميت توجه به منابع اضطراب و اثرات آن در دوره هاي تحصيلي است .
همچنين نتايج نشان داد که افسردگي بر توانايي درک مطلب دانش -آموزان نيز اثر منفي دارد (٠٠١=p).
Owens, Stevenson, Hadwin & Norgate 7.
1. Näveri, Pehkonen, Laine & Heinilä 2.
Compare, Zarbo, Shonin, Gordon & Marconi 2 .
Problem-Solving Strategies in Depressed and Nondepressed College Students.
Relation between social problem-solving ability and subsequent level of psychological stress in college students.
Effectiveness of group problem solving training on Social skills of students with visual impairments.
Social problem solving, anxiety, and depression in adult male prisoners.
Anxiety and Performance on Mathematical Problem Solving of Secondary Two Students in Singapore, The Mathematics Educator, 8)2(, 71–83.