خلاصة:
آیا فعالیتهای سیاسی و حضور در عرصههای اجتماعی موجب سعادت انسان میشود؟ برخی فمینیستها به این پرسش پاسخ مثبت میدهند. به باور آنها مردان با تصاحب نقشهای سیاسی سعادتمندتر از زنان هستند و جایگاه فراتری به خود اختصاص دادهاند. در این میان نقش پرهزینه مادری نیز به این امر مدد میرساند. بر همین اساس زنان برای دستیابی به سعادت و جایگاه فراتر، باید نقش مادری را محدود کرده، نقشهای سیاسی و اجتماعی را به تصاحب خود درآورند. بر اساس حکمت صدرایی چنین نگاه مطلقی قابلقبول نیست. ملاک سعادت، «سعه وجودی» انسان است که در ضمن بهرهمندی از مراتب عقل نظری و عملی محقق میگردد و افراد انسان به فراخور علم و عملی که دارند مراتب تشکیکی سعادت را کسب میکنند. سقف مطالبات انسان محدود به عالم ماده نیست بلکه برای کسب مراتب سعادت، به عوالم برتر نیز میاندیشد و سعادت خویش را در ورای آنها نیز جستجو میکند. بر این اساس نقشهای سیاسی و اجتماعی و نیز نقش مادری اگر در ضمن مراتب عقل نظری و عملی قرار گیرند و موجب تداوم حرکت جوهری اشتدادی انسان به سمت اعلی مراتب کمال گردند، مرتبهای از سعادت را فراهم میآورند و الا اگر موجب سقوط انسان نشوند، اثری در این حوزه ندارند و هرگز نمیتوان هیچ یک از آنها را به قول مطلق ملاک سعادت محسوب کرد.
Do political activities and presence in the social arena cause human perfection? Some feminists respond positively to this question. They believe men are more perfection than women because of their political roles. In the meantime, the costly role of the being a mother also helps this. Therefore, in order to achieve perfection, women must limit their maternal role and take over political and social roles. According to Transcendent Philosophy, such an absolute view is not acceptable. The criterion of perfection is the extent of existence of human beings, which is realized while benefiting from the level of theoretical and practical reason. The ceiling of human desires is not limited to the material world but also strives to reach the higher worlds and search for their perfection in them. Thus, if the political and social roles as well as the maternal roles are proportionate to the theoretical and practical reason and lead to the continuation of the Substantial motion in levels of existence, they create a degree of perfection. These things by itself have no effect on perfection of human and none of them can be regarded as an absolute criterion of perfection.