خلاصة:
پیادهسازی ارزیابی کارکنان در سازمانهای دولتی قدمت زیادی دارد و میتوان برای آن کاربردهای متعددی از جمله انتخاب کارمند نمونه را متصور شد. در ارزیابی و انتخاب کارمند نمونه، به دلیل وجود داشتن معیارهای عینی و ذهنی متفاوت، مسئله پیچیده شده است. هدف پژوهش حاضر انتخاب کارمند نمونه بر اساس مدل تاپسیس سلسله مراتبی در محیط فازی میباشد. انتخاب کارمند نمونه در سطوح مختلف شامل مدیران ارشد، مدیران میانی، کارشناسان و کارکنان صورت میپذیرد. جامعه آماری این پژوهش 106 نفر از کارکنان دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر به عنوان کارشناسان دانشگاه شهید عباس پور میباشد. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه برای تعیین معیارهای اصلی و فرعی و وزن آنها استفاده شد. ابتدا کلیه معیارها و زیرمعیارها از طریق مطالعات کتابخانهای در قالب پرسشنامه اول بین کارشناسان به رای گذاشته شد. با طبقهبندی کلیه معیارها و مصادیق آن در قالب 3 معیار اصلی و 13 معیار فرعی و تعیین وزن جمعی معیارهای اصلی و فرعی، گزینههای داوطلب هر یک از معاونتها و دانشکدههای دانشگاه با معیارهای انتخاب شده توسط گروه داوران با روش تاپسیس فازی مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت و با تکرار فرآیند بین نامزدهای نهایی هر یک از واحدها کارمند نمونه دانشگاه انتخاب گردید.
ملخص الجهاز:
با طبقه بندي کليه معيارها و مصاديق آن در قالب ٣ معيار اصلي و ١٣ معيـار فرعـي و تعيـين وزن جمعي معيارهاي اصلي و فرعي، گزينه هاي داوطلب هر يک از معاونت ها و دانشکدههاي دانشگاه با معيارهاي انتخاب شده توسط گروه داوران با روش تاپسيس فازي مورد ارزيابي قرار گرفته و در نهايت و با تکرار فرآيند بين نامزدهاي نهايي هـر يک از واحدها کارمند نمونه دانشگاه انتخاب گرديد.
به طور معمول گزينه هاي تصميم با معيارهايي ارزيابي مـيشـوند کـه ارزيـاب يـا درجـه اهميـت يکساني براي همه آنها قائل شده و يا اوزان اهميت هر معيار بـراي اشـخاص مختلـف متفـاوت بـوده است .
بـا توجـه بـه وجـود معيارهاي کيفي و کمي مختلف براي ارزيابي کارکنان، در اين مقاله سعي شده است با مرور تحقيقات انجام شده و نظر کارکنان دانشگاه، معيارهاي اصلي و فرعي ارزشيابي کارکنان گردآوري شـود و پـس از تعيين اهميت آنها، به کمک رويکرد ارائه شده در اين مقاله کارکنان با دقت بيشـتري رتبـه بنـدي شوند.
سوالهاي اين پژوهش عبارتاند از: ١- معيارهاي مناسب انتخاب کارشناس نمونه بـا توجـه بـه مـدارک کتابخانـه اي، تحقيقـات قبلـي و ديدگاههاي کارشناسان دانشگاه چيست ؟ ٢- چگونه ميتوان کارشناسان دانشگاه را با لحاظ ساختن معيارهاي کيفـي و کمـي شناسـايي شـده رتبه بندي و کارشناس نمونه را انتخاب کرد؟ ايجاد مدل تصميم گيري مروري بر روش TOPSIS در روش تاپسيس دو گزينه به عنوان ايدهآل مطرح ميگردد.
(مهرگان، ١٣٨٣، ٤٧) به همين دليل ، در اين پژوهش نيز پس از جمع آوري معيارهاي اصلي و فرعـي ارزيابي کارکنان و تشکيل ساختار سلسـله مراتبـي از معيارهـا، از روش تاپسـيس توسـعه يافتـه کـه تاپسيس سلسله مراتبي در محيط فازي ناميده شده، براي رتبه بندي کارکنان بهره گرفته شده اسـت .