خلاصة:
هر چند در جامعهشناسی امروزی، مفهوم سبک زندگی، عمدتاً به الگوی مصرف زمان و سرمایه انسانها در موضوعات مختلف، اشاره دارد، ولی به نظر میرسد سبک زندگی، مفهومی وسیعتر و جامعتر باشد.
نگاه ما به سبک زندگی، با مقوله دین و دینداری، گره خورده است؛ دیندار حقیقی، کسی است که سبک زندگی وی، بر مجموعهای منسجم از باورها شکل گرفته تا آرمان معینی تحقق یابد. لذا ارزیابی سبک زندگی یک جمع یا گروه، در حقیقت ارزیابی بخش ظاهری دینداری آن جمع است. بی تردید، دینداری هر فرد، علاوه بر جلوه ها و مظاهرش، مؤلفهها و لایههای باطنی و غیر ملموس نیز دارد.
این پژوهش بر مبنای الگوی استاندارد سبک زندگی دانشجویان در چارچوب یک الگوی دینداری که توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در سال 1390 طراحی و در سطح کشور اجرا شده، انجام گرفته است.
در واقع در انی پژوهش سنجش و اولویتبندی ابعاد فرهنگی و اجتماعی الگوی آرمانی دانشآموخته شایسته در بین دانشجویان دانشگاههای قم، پردیس فارابی دانشگاه تهران، و حضرت معصومهس شده و تعداد نمونه آماری این پژوهش 101 نفر بوده است.
نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت کلی ابعاد عبادی و مناسک، سیاسی و اجتماعی الگوی آرمانی دانشآموخته شایسته در بین دانشجویان دانشگاههای قم به ترتیب معادل 73، 68، 67 از 100 میباشد که در واقع بالاتر از متوسط ارزیابی میشود. در پایان ذیل هر یک از ابعاد سهگانه مؤلفهها براساس آزمونهای آماری اولویتبندی شدند