خلاصة:
انتخاب استراتژي مناسب مديريت دانش به عنوان يكـي از مهـمتـرين عوامـل موفقيت پياده سازي مديريت دانش ياد شده اسـت. انتخـاب اسـتراتژي مـديريت دانـش يك مسئله تصميم گيري اسـت كـه نيـاز بـه ملاحظـه تعـدادي عوامـل پيچيـده دارد . در ارزيابي و انتخاب استراتژي مناسب مـديريت دانـش، عوامـل مختلفـي در سـازمان بايـد مورد توجه قرار بگيرند. اين در حالي است كه عوامل شناسايي شده و نحوه تـأثير آنهـا بر استراتژي مديريت دانش در ذات خود داراي ابهام مي باشـند. در ايـن پـژوهش ابتـدا مروري بر مباني نظري تحقيق در ارتباط با استراتژيهاي مختلف مديريت دانش شده و عوامـل تأثيرگـذار بـرانتخـاب اسـتراتژي مـديريت دانـش سـازماني از چـارچوبهـا و مدلهاي مفهومي موجود استخراج شده اند. نحوه تأثير اين عوامل بر انتخـاب اسـتراتژي مديريت دانش از طريق دلفي فازي استخراج شده است. سپس يك سيستم خبره فـازي جهت انتخاب استراتژي مناسب مديريت دانش بـا توجـه بـه عـواملي كـه بـر اسـتراتژي مديريت دانش تأثير دارند، طراحي شده است. عواملي كـه در ايـن سيسـتم بـر انتخـاب استراتژي مديريت دانش در سازمان تأثيرگذار هستند شامل مـوارد: اسـتراتژي عمـومي كسـب وكـار، سـاختار سـازماني، عوامـل فرهنگـي، اسـتراتژيهاي فنـاوري اطلاعـات، استراتژيهاي مديريت منابع انساني، سطح اجتماعي سـازي، انـواع دانـش و فرآينـدهاي خلق و انتشار آن ميباشند. با توجه به عوامل تأثيرگذار شناسايي شده بر اسـتراتژيهاي مديريت دانش، استراتژي نهايي بر اساس طيفي از انسـان گرايـي تـا سيسـتم گرايـي و بـا هدف حفظ توازن سطح دانش آشـكار و ضـمني سـازمان پيشـنهاد مـي شـود. عملكـرد سيستم طراحي شده با اطلاعات مربوط در شرکت گاز استان گلستان مورد تست و ارزيابي قـرار گرفته است.