خلاصة:
امروزه گردشگری از اهمیت ویژهای در اقتصاد ناحیهای برخوردار بوده و نقش کلیدی در توسعۀ اقتصاد روستایی کشورهای مختلف جهان ایفا میکند. بهطوریکه با توسعۀ گردشگری روستایی اقتصاد روستایی پویاتر شده و به تبع ارزش افزوده اقتصادی، کیفیت زندگی روستاییان بهبود مییابد. برایناساس هدف این پژوهش بررسی موانع و چالشهای توسعۀ گردشگری و ارائه راهکارهایی در راستای توسعۀ روستاهای کوهستانی شمال ایران بهویژه روستاهای ناحیه مورد مطالعه است. این پژوهش به صورت کاربردی بوده و روش آن به صورت توصیفی- تحلیلی و میدانی است و جامعۀ آماری روستاییان ساکن در روستاهای کوهستانی بخش لاریجان شهرستان آمل میباشند. پس از شناسایی و طراحی شاخص ، پرسشنامهای تنظیم شد که با استفاده از فرمول کوکران، 220 نفر از روستاییان به عنوان جامعۀ نمونه انتخاب شدند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامهها بین آنها توزیع گردید و در نهایت با استفاده از آمارههای توصیفی و آزمونهای فریدمن و تحلیل عاملی در محیط نرمافزاری SPSS، دادهها مورد سنجش و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشاندهندۀ تفاوت معنادار و 99 درصدی هریک از موانع پیشروی توسعه گردشگری روستایی هستند. همچنین نتایج حاصل از آزمون تحلیلعاملی حاکی از آن است که مولفه مختلف بررسی شده به عنوان چالش به چهار دسته (عامل) طبقهبندی شدند و درمجموع درمحدودۀ این پژوهش بودند. در این بین چالشهای زیرساختی با 18/25 درصد واریانس مقدار ویژه به عنوان مهمترین چالش محسوب میگردد و بعد از آن چالشهای بهداشتی و زیستمحیطی با 38/17 درصد از واریانس مقدار ویژه به عنوان دومین عامل محسوب میشود. علاوه بر موارد مذکور چالشهای اقتصادی با 19/15 درصد از واریانس و چالشهای اجتماعی و فرهنگی با 06/13 درصد از واریانس مقدار ویژه در رتبههای بعدی قرار میگیرند. برایناساس میتوان نتیجه گرفت که مولفه بررسی شده در مجموع 81/70 درصد از واریانس کل موانع توسعۀ گردشگری در روستاهای کوهستانی محسوب میشوند و حدود 19/29 درصد باقیمانده مربوط به عواملی هستند که در این پژوهش مورد شناسایی و بررسی قرار نگرفتند.
In case of proper planning of tourism, it plays a major role in empowering local areas, especially in coastal villages. Based on this, the main objective of this study is to investigate the strengths and weaknesses as well as to identify the opportunities and threats facing the development of tourism and providing solutions for the development of mountain villages in the north of Iran. This research is in form of applied research and the method is descriptive, analytical and field study and Statistical population is the mountain villages of Larijan district in Amol County. After identification and design of indicators, a questionnaire has been set, by using the Cochran formula, two hundred people from villagers, tourists and authorities of the tourism sector has been chosen as sample and asked to answer the questions. Finally by using descriptive statistics and factor analysis in SPSS, data has been tested and analyzed. Results of the factor analysis shows that various factors has been detected as weak points and challenges into four categories (factors) and in overall have been within the scope of this research. Meantime, the infrastructure challenges with a specific amount of 6.21 and 25.18 percent of the specific variance value are considered as the most important challenges, and after that, the health and environmental challenges with 17.38 percent of the specific variance value are the second factors. In addition to the mentioned factors, the economic challenges with 15.19 percent of the variance and social and cultural challenges with 13.06 percent of the specific variance are in the next ranks. Based on this, it can be concluded that according to experts and villagers, the studied components are totally 70.81 percent of the variance of all obstacles of tourism development in mountain villages and about 29.19 percent of the remainder are related to the factors that are not investigated in this study.