خلاصة:
افزایش هیجانات ناخوشایند و افت هیجانات خوشایند باعث افزایش استرس و در نتیجه اختلال در عملکرد ورزشکاران میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر استرس و عملکرد تیمی ورزشی ورزشکاران زن استان فارس میباشد. تحقیق حاضر نیمه تجربی میباشد که به صورت میدانی انجام گردیده است. به همین منظور 06 زن ورزشکار سالم به صورت هدفمند مورد ارزیابی قرار گرفتند. افراد حاضر در تحقیق به دو گروه همگن 06 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. تمامی آزمودنیها قبل از شروع دوره و به عنوان پیش آزمون پرسشنامههای استرس DASS-21 (فرم کوتاه شده) و عملکرد تیمی مایکل وست (2004) را تکمیل نمودند. سپس گروه تجربی بر اساس پروتکل برنامه برادبری و گریوز (2660) به مدت 10 جلسه تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند. بعد از پایان جلسات تمامی آزمودنیها دوباره پرسشنامههای استرس و عملکرد تیم را تکمیل نمودند. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر استرس و عملکرد تیمی ورزشکاران تاثیر معنی داری دارد.
ملخص الجهاز:
بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر استرس و عملکرد تیمی ورزشکاران مورد مطالعه: ورزشکاران زن استان فارس سید مهدی میراحمدی باباحیدری1*، حسن قربانی دینانی 3- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مبارکه، اصفهان 4- استادیار عضو هیئت علمی گروه مدیریت، دانشگاه آزاد، واحد مبارکه، مبارکه، اصفهان smehdi.
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر استرس و عملکرد تیمی ورزشی ورزشکاران زن استان فارس میباشد.
نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر استرس و عملکرد تیمی ورزشکاران تاثیر معنی داری دارد.
نتایج این تحقیق مروری، نشان داد که آموزش هوش هیجانی در بر عملکرد ورزشی و سلامت تاثیر دارد.
3- اهداف تحقیق 3- 1- هدف کلی هدف کلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر استرس و عملکرد تیمی ورزشکاران زن استان فارس می باشد.
4- روش شناسی پژوهش اين تحقيق از نوع تحقيقات نیمه تجربی و طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد و تاثیر آموزش هوش هیجانی بر استرس و عملکرد تیمی ورزشکاران را بررسی می نماید.
در این قسمت، ابتدا متغیرهای جمعیت شناختی آزمودنی ها توصیف می شود، سپس تاثیر آموزش هوش هیجانی بر استرس و عملکرد تیمی ورزشکاران بررسی می شود.
برای بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر عملکرد تیمی ورزشکاران از آزمون کو واریانس استفاده شد.
همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش 16 جلسه هوش هیجانی بر عملکرد تیم ورزشکاران زن تیمهای ورزشی استان فارس تاثیر مثبت و معنی داری دارد.