خلاصة:
هدف: هدف از مطالعه حاضر، شناسایی و رتبهبندی معیارهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی در دانشگاه با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره است. طراحی/ روششناسی/ رویکرد: مطالعه حاضر از نظر هدف توصیفی، از نظر ماهیت متغیرها دارای رویکرد کمّی و از نظر روش گردآوری دادهها مطالعهای پیمایشی است. اولویتبندی معیارها و استخراج وزنهای اهمیت شاخصها با استفاده از پاسخهای 15 نفر از خبرگان حوزه آموزش عالی به پرسشنامه مقایسات زوجی و تاپسیس صورت پذیرفت. یافتههای پژوهش: نتایج حاصل از تحلیل ماتریس تصمیمگیری مدل تاپسیس در رتبهبندی معیارها نشان داد که تأثیرگذارترین شاخص مدیریت استراتژیک منابع انسانی در دانشگاه، زیرمعیار طراحی سیستمهای گزارش مهارتهای کسبشده استادان و کارکنان با امتیاز وزنی 9332/0 است. زیرمعیار تفکر تحلیلی با امتیاز وزنی 9314/0 در رتبه دوم و زیرمعیار رفتارهای عادلانه و انتخاب بهترین اقدام منابع انسانی با امتیاز وزنی 928/0 در رتبه سوم قرار دارد. محدودیتها و پیامدها: مطالعه حاضر محدود به آموزش عالی بوده و در آن از رویکرد کمّی برای جمعآوری دادهها استفاده شده است؛ بنابراین پیشنهاد میشود در مطالعات مشابهی به سایر حوزههای نظام آموزشی نیز پرداخته شده و در عین حال از رویکرد کیفی و اختصاصاً تفسیری برای غنای دادهها استفاده شود. پیامدهای عملی: استفاده از کارکنان و اعضای هیئتعلمی فعال، باانگیزه و ماهر در دفاتر ارتباط دانشگاه و صنعت و سایر شرکتهای دانشگاهی. ابتکار یا ارزش مقاله: از منظر عملیاتی، مطالعه حاضر چارچوبی پویا و سیستماتیک، بهخصوص برای اقدامات و فعالیتهای حوزه منابع انسانی دانشگاه فراهم میکند.
Purpose: The purpose of the present study is to identify and rank the criteria for strategic human resource management in the university using multi-criteria decision-making techniques. Design/ Methodology/ Approach: The present study has a quantitative approach in terms of descriptive purpose, quantitative approach in terms of the nature of variables and survey studies in terms of data collection method. Prioritization of criteria and extraction of indicators of importance of indicators, using the answers of 15 experts in the field of higher education, was done to the Questionnaire of Couples and Tapsis Comparisons. Findings: The results of the analysis of the decision-making matrix of the Topsis model in the ranking of criteria showed that the highest effective index of strategic human resource management in the university is the sub-criterion of designing systems for reporting skills acquired by professors and staff with 0.9332 weight in the first place. The weight of 0.9314 is in the second rank and below the criterion of fair behaviors and the selection of the best human resources action with the weight score of 0.928 is in the third rank. Limitations and Consequences: The present study is limited to higher education and uses a quantitative approach to data collection. Therefore, it is suggested that in similar studies, other areas of the educational system be addressed, and at the same time, a qualitative and specifically interpretive approach be used to enrich the data. Practical implications: Using active, motivated and skilled staff and faculty members in university-industry liaison offices and other academic companies. Practical implications: From the operational point of view, the present study provides a dynamic and systematic framework, specifically for the actions and activities in the field of human resources of the university.
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش : نتايج حاصل از تحليل ماتريس تصميم گيري مدل تاپسيس در رتبه بندي معيارها نشان داد که تأثيرگذارترين شاخص مديريت استراتژيک منابع انساني در دانشگاه ، زيرمعيار طراحي سيستم هاي گزارش مهارت هاي کسب شده استادان و کارکنان با امتياز وزني ٠/٩٣٣٢ است .
(Rodzka, 2018 در همين راستا محور تأکيد مطالعات مديريت استراتژيک منابع انساني در دانشگاه بر شاخص ها و معيارهاي مطلوب مديريت اعضاي هيئت علمي، کارکنان ، دانشجويان و ساير ذينفعان اين عرصه به عنوان کنشگران اصلي محيط آموزش عالي شکل گرفته است .
بر اين اساس سؤال هاي اصلي پژوهش حاضر را ميتوان به شرح زير بيان کرد: معيارها و زيرمعيارهاي مديريت استراتژيک منابع انساني در دانشگاه کدام اند؟ رتبه بندي معيارها و زيرمعيارها از ديدگاه خبرگان حوزه آموزش عالي چگونه است ؟ ٢.
نتايج پژوهش نشان داد که مديريت استراتژيک منابع انساني در دانشگاه از ٧ معيار در حوزه هاي توجه به استراتژيهاي منابع انساني، سيستم هاي توسعه مهارت و آموزش ، ارزيابي عملکرد کارکنان ، سيستم هاي جبران خدمت و پاداش ، فرهنگ سازي و حفظ و ارتقاي برنامه هاي تعالي انساني، کارمنديابي و استخدام منابع انساني کارآمد و طراحي طرح درس هاي ويژه براي ايجاد صلاحيت هاي مديريت منابع انساني در گروه هاي مديريتي در حوزه دانشجويي تشکيل شده است .
Strategic Human Resource Management in Higher Education Institutions: Empirical Evidence from Saud, 12th International Strategic Management Conference, Antalya, Turkey Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235, 361 – 371.
Investigating the Impact of Strategic Human Resources Approaches on Entrepreneurial and Innovative Performance in Higher Education in Iran, studied by Shahid Beheshti and Tehran Universities.