خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عزتنفس و سبک های شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه با اضطراب ریاضی دانش ‏آموزان دختر بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 به تعداد 82099 نفر را تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع خوشه ای چندمرحلهای بوده است. جهت گردآوری داده ها سه مقیاس روا و پایا شامل پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ (1965)، پرسشنامه گروهی اشکال نهفته ویتکین، التمن، پاسکین و کارپ (1971) و پرسشنامه تجدیدنظر شده اضطراب ریاضی پلیک و پارکر (1982) مورداستفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها نشان داد که بین عزتنفس و سبکشناختی مستقل از زمینه با اضطراب ریاضی دانش‏ آموزان دختر رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. بین سبکشناختی وابسته به زمینه با اضطراب ریاضی دانش ‏آموزان دختر رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن است که عزتنفس و سبک های شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه نقش معناداری در تبیین واریانس اضطراب ریاضی دانش ‏آموزان دختردارند.
The purpose of this study was to relationship between self-esteem and dependent cognitive and independent cognitive styles with math anxiety female students. The descriptive- correlation method was used. The statistical population consists of all the female students’ high school Tehran city in year academic 2016-2017 to 82099 female students. According to Cochran formula, 382 female students were selected as samples. Multistage sampling method was used in this research. Data collection tools included three valid and reliable scales self-esteem scales (Rosenberg, 1965), group embedded figure test (Witkin, Oltman, Raskin & Karp, 1971) and math anxiety scale (Pilk & Parker, 1982). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multi regression analysis. The results indicated that there were negative relations and significant among self-esteem and independent cognitive style with math anxiety. There were positive relations and significant among dependent cognitive style with math anxiety. Regression analysis indicated that self-esteem and dependent cognitive and independent cognitive styles play a significant role in explaining math anxiety female students.
ملخص الجهاز:
رابطه بین عزتنفس و سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه با اضطراب ریاضی دانشآموزان دختر الهه کارگر اسپیلی1، دکتر موسی بندک2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره پنجم، شماره پنجاه، آذرماه 1399، صفحات 33-19 تاریخ وصول: 21/05/1399 تاریخ پذیرش: 14/07/1399 چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عزتنفس و سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه با اضطراب ریاضی دانشآموزان دختر بوده است.
بهعبارتیدیگر عزتنفس بهعنوان نگرش منفی یا math anxiety Wang Lukowski Hart Lyons Thompson Kovas Petrill Mohamed Tarmizi Ramirez Chang Maloney Levine Beilock self-esteem Xie مثبت افراد درباره خودشان و روشی است که فرد خود را بر اساس ارزیابی میکند تعریفشده است (روزنتال 1 و همکاران، 2020).
در سطح استنباطی جهت بررسی Rosenthal dependent cognitive styles independent cognitive styles روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و جهت تعیین پیشبینی اضطراب ریاضی بر اساس سبکهای شناختی و عزتنفس از تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است.
در خارج کشور روایی و Rosenberg Self-Esteem Scale (RSEs) Tan Wen Zuo You Wang Witkin Oltman Raskin Karp پایایی آزمون بررسیشده است.
در پژوهش بر روی دانشآموز دختر دوم تجربی شهر یزد برای بررسی همسانی درونی مقیاس از آلفای کرونباخ استفاده شد که Cribb Olaithe Di Lorenzo Dunlop Maybery Pilk Parker learning mathematic anxiety mathematic evaluation anxiety ضرایب آلفای کرونباخ برای اضطراب يادگيري رياضي 88/0 و اضطراب سنجش رياضي 87/0 و کل سوالات 92/0 به دست آمد (برزگر بفرویی، کاووسیان، بیابانی علیآباد و خانی، 1394).