خلاصة:
این پژوهش با هدف تعیین بررسی نقش معلمان پژوهشگر در تقویت و توسعهی تفکر پژوهشی دانشآموزان دختر مدارس دولتی دورهی ابتدایی شهر ساری (ناحیه یک) انجام شد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری مورد مطالعه شامل کلیهی معلمان زن مشغول به خدمت دورهی ابتدایی در شهرستان ساری در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 255 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده 150 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از روشهای کتابخانهای و میدانی استفاده گردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامهی محققساختهی 37 سؤالی بود. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (83/0) محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آماری شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون T تکنمونهای) و جهت آنالیز از نرمافزار SPSS استفاده گردید. یافتهها نشان داد که بین کاربرد فرایند حل مسأله، استنتاج و کاوشگری، تشویق دانشآموزان در بکارگیری خلاقیت، کاربرد فرایند استدلال و کاربرد فرایند تحلیل توسط معلمان با تقویت و توسعهی تفکر پژوهشی دانشآموزان رابطهی معنیداری وجود داشت. نتایج حاصل از سؤال اصلی نشان داد که در مجموع بین تفکر پژوهشی معلمان بر تقویت و توسعهی تفکر پژوهشی دانشآموزان رابطه وجود داشته است.
The aim of this study was to determine the role of research teachers in strengthening and developing the research thinking of female students in public primary schools in Sari (District 1). In terms of practical purpose and in terms of implementation method, it was a descriptive survey. The statistical population included all female teachers working in primary school in Sari city in the academic year of 2009-2010 in the number of 255 people using Krejcie and Morgan table and simple random sampling method of 150 people as a sample size. Were. Library and field methods were used to collect data. Data collection tools included a 37-item researcher-made questionnaire. The validity of this questionnaire was confirmed by experts and its reliability was calculated through Cronbachchr('39')s alpha coefficient (0.83). Two statistical methods including descriptive statistics and inferential statistics (one-sample t-test) were used to analyze the data and SPSS software was used for analysis. The results showed that there was a significant relationship between the application of problem solving, inference and exploration, encouraging students to use creativity, application of reasoning process and application of analysis process by teachers with strengthening and developing studentschr('39') research thinking. The results of the main question showed that in general, there was a relationship between teachers chr('39')research thinking on strengthening and developing studentschr('39') research thinking.
ملخص الجهاز:
com دريافت مقاله : ٩٩/٧/٩ پذيرش مقاله : ٩٩/٩/٢٤ Investigating the role of research teachers in strengthening and developing the research thinking of elementary students Maryam Taghvaee Yazdi, Associate Professor, PhD in Educational Management, Department of Educational Sciences, Educational Management Department, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sari, Iran.
بنابراين ، محقق درصدد است به اين سؤال پاسخ گويد تا چه اندازه معلمان پژوهشگر مي توانند در تقويت و توسعه ي تفکر پژوهشي دانش آموزان دختر دوره ي ابتدايي مدارس دولتي نقش مؤثري داشته باشند؟ (٢٠١٩) Bahrami تحقيقي با عنوان «بررسي شناخت عوامل مؤثر بر گرايش معلمان به فعاليت هاي پژوهشي از ديدگاه معلمان منطقه ماهان کرمان » به منظور اخذ درجه کارشناسي ارشد انجام داده است .
در فرضيه ي اول پژوهش ، يافته هاي پژوهش نشان مي دهد: بين کاربرد فرايند حل مسئله توسط معلمان با تقويت و توسعه ي تفکر پژوهشي دانش آموزان همبستگي مثبت و معني داري وجود دارد.
در فرضيه ي چهارم پژوهش ، يافته هاي پژوهش نشان مي دهد: بين کاربرد فرايند استدلال توسط معلمان با تقويت و توسعه ي تفکر پژوهشي دانش آموزان همبستگي مثبت و معني داري وجود دارد.
در فرضيه ي پنجم پژوهش ، يافته هاي پژوهش نشان مي دهد: بين کاربرد فرايند تحليل توسط معلمان با تقويت و توسعه ي تفکر پژوهشي دانش آموزان همبستگي مثبت و معني داري وجود دارد.