خلاصة:
وحدت و همزيستي ديني و مسالمت آميز مسلمانان با يکديگر و به عبار تي، احيا و استحكام
اصل اخوت و همبستگي اجتماعي بين مسلمانان يكي از دستورهاي صر يح قرآن کر يم و
هم چنين يکي از دغدغه هاي اصلي و هميشگي اهل ال بيت (عليهم السلام ) به شمار مي رود. اما
اقدامات و تبليغات وسيع دشمنان دروني و بيرون ي وحدت جهان اسلام، جهت برانگ يختن
تعصب هاي فرقه اي، دشمن تراشي هاي كاذب از شيعه بر اي سني و از سني بر اي شيعه،
تفرقه افكني ميان دولت هاي مسلمان و كوشش بر اي تشد يد اختلافات و تبد يل آن به دشمني ها
و معارضه هاي لاينحل، تكفير و تفسيق هاي نابجاي مسلمانان و صاحبان فرق اسلام ي و... همه
و همه، موجب شده اند که اساسي ترين راهبرد تقو يت و پاسداري از اتحاد مسلمانان و دستيابي
ناميده مي شود، در طول تار يخ، به ويژه در عصر « تقريب مذاهب اسلامي » به وحدت اسلامي که
جهاني شدن رسانه ها با چالش هاي متنوع و متکثر ي رو به رو گردد . لذا، تبيين و تقو يت عوامل
وحدت بخش از سو ي رسانه هاي جهان اسلام از يک سو و تضعيف اثربخشي عوامل بازدارنده
و ضربه زننده به وحدت جهان اسلام از سو ي د يگر که از منظر فعا ليت هاي ژورنالي ستي،
برجسته سازي عناصر تقر يب مذاهب اسلامي در فر آيند مد يريت پيام ناميده مي شود ، رهيافتي
مؤثر بر اي پاسدار ي از اتحاد مسلمانان در عصر جها ني شدن رسانه ها محسوب مي شود که
حتي، قابليت و توانا يي مقابله با دست هاي آلوده و زبان هاي مزدوري که مي خواهند به وحدت
اسلامي ضربه بزنند را دارد . هم چنين در اين راستا، به نظر مي بايست با پي گيري مجمع جها ني
تقريب مذاهب اسلامي و با مشارکت سازمان کنفرانس اسلامي، علما و رهبران برجستة جهان
اسلام و همچنين دست اندرکاران امور ارتباطا تي و رسانه اي کشورها ي اسلامي، كنوانسيون ها و
پروتكل هايي تهيه و عملياتي شوند که ناظر بر عملكرد تقريب مذاهبي انواع رسانه ها، به ويژه
شبكه هاي تلويزيوني باشند . چرا که اولاً، ميزان دسترسي و حتي ميزان علاقه مندي بر اي
پيام گيري از شبكه هاي تلويزيوني پخش مستق يم ماهواره اي نسبت به سا ير رسانه ها رو به تز ايد
است و هم چنين در طي چند سال اخير، مخالفان وحدت جهان اسلام و راهبرد تقريب مذاهب
اسلامي، براي ايجاد، گسترش و تعميق تعصب و اختلافات مذهبي ميان امت اسلام ، بيشترين
استفاده را از اين نوع کانال هاي ارتباطي به عمل آورده اند.