خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگری انگیزۀ شکوفایی، شرایط زمینهای، خودمدیریتی و تسهیلگرهای شکوفایی در ارتباط غایتنگری و شکوفایی بود؛ به این منظور، 643 دانشآموز پسر مقطع دوم متوسطه شهر تهران به روش خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدند و به خردهمقیاسهای مرتبط از مقیاس کوتاه بهزیستی روانشناختی ریف، مقیاس شکوفایی سلیمانی و همکاران، پرسشنامۀ فرم کوتاه شخصیت جهانی، پرسشنامۀ خودآگاهی خصوصی، پرسشنامههای شرایط زمینهای و انگیزۀ شکوفایی محققساخته، پرسشنامۀ سرمایۀ روانشناختی لوتانز، پرسشنامۀ نیمرخ شکوفایی پرما، پرسشنامۀ استقامت و پایداری داکورث و پرسشنامۀ شکوفایی هژبریان پاسخ دادند. نتایج تحلیل الگوی معادلات ساختاری نشان دادند غایتنگری بهصورت مستقیم بر انگیزۀ شکوفایی تأثیر مثبت معناداری داشت. انگیزۀ شکوفایی و تسهیلگرهای شکوفایی بهصورت مستقیم بر خودمدیریتی و بهصورت غیرمستقیم (با میانجیگری خودمدیریتی) بر شکوفایی تأثیر مثبت معناداری داشتند. خودمدیریتی نیز بهصورت مستقیم بر شکوفایی تأثیر مثبت معناداری داشت. تأثیر مستقیم شرایط زمینهای بر خودمدیریتی و تأثیر غیرمستقیم آن بر شکوفایی معنادار نبود. با توجه به نتایج این پژوهش، استفاده از روشهایی برای افزایش غایتنگری، انگیزۀ شکوفایی، خودمدیریتی و تسهیلگرهای شکوفایی برای شکوفایی بیشتر دانشآموزان پیشنهاد میشود.
The current study aimed to investigate the mediating role of flourishing motivation, self-management, and flourishing facilitators in the relationship between finalism and flourishing. For this purpose, 643 male high school students in Tehran were selected as the multi-stage clustering method and were then divided within each cluster by simple random sampling. After that, the participants responded to the related subscales from Ryff's Scales of Psychological Well-Being short-term, Soleimani et al. Flourishing Questionnaire, Mini-International Personality Item Pool, Private Self-Consciousness Scale, Researchers-Made Questionnaire of Flourishing Motivation & Contextual Conditions, Psychological Capital Questionnaire, The PERMA-Profiler, Duckworth Short Grit Scale, and Hojbarian et al. Human Psychological Flourishing Scale. Structural equation model analysis results showed that finalism had a significant positive effect on motivation for flourishing. Flourishing motivation and flourishing facilitators directly had a significant positive effect on self-management, directly and indirectly, and had a significant positive effect on flourishing (mediated by self-management). Self-management also directly had a significant positive effect on flourishing. The direct effect of contextual conditions on self-management and its indirect effect on flourishing were not significant. According to this study, methods to increase finalism, flourishing motivation, self-management, and flourishing facilitators for the students further flourishing are suggested.