خلاصة:
پژوهش کنونی از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد کمی است که به صورت شبه آزمایشی و با استفاده از چهار گروه با پیش آزمون و پس آزمون و گروه گواه انجام شد. در این پژوهش 40 دانشآموز از چهار مدرسه ابتدایی پسرانه در شهرستان نیشابور، که معلمان آنها به صورت هدفمند انتخاب شدهبودند، مشارکت داشتند. در هر مدرسه ده نفر از دانشآموزان پایه ششم که با نظر معلمان از هوش متوسطی برخوردار بودند، انتخاب شدند. گروههای آزمایش با استفاده از روشهای تدریس کاوشگری، همیاری و معکوس و گروه گواه به روش سخنرانی در پنج جلسه 45 دقیقهای با استفاده از پروتکلهای طراحی شده آموزش دیدند. مدت این دوره پنج هفته و محتوای آن درس نهمِ کتاب علوم تجربی، مبحث انرژی بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پروتکلهای طراحی شدهی تدریس در روشهای همیاری، معکوس و کاوشگری و فرمهای پیشآزمون و پسآزمون هر کدام با ده سوال بود؛ که روایی آن با استفاده از نظر معلمان مورد بررسی قرارگرفت. جهت تحلیل دادههای آماری از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. در رابطه با سوالاتِ تحقیق، نتایج نشان داد؛ بین روشهای تدریس معکوس، کاوشگری، همیاری و سخنرانی در یادگیری دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در مبحث انرژی علوم تجربی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج حاکی از آن بود که بین اثرِ روش معکوس با اثرِ سایر روشها تفاوت معناداری وجود دارد. این پژوهش کاربرد روش تدریس معکوس را برای تدریس مباحث مختلف در کنار روشهای دیگری همچون همیاری و کاوشگری برای درس علوم تجربی پیشنهاد میکند.
The current research is applied in terms of purpose and quantitative approach, which was performed on a quasi-experimental basis using four groups with pre-test and post-test with the control group. The study involved 40 students from four boys' primary schools in the city of Neyshabour, whose teachers were purposefully selected. In each school, ten sixth-graders with moderate intelligence were selected according to the teachers. The experimental groups were trained using exploratory, collaborative and reverse teaching methods, and the control group was trained by lecturing in Five 45-minute sessions using designed protocols. It should be noted that two sessions were dedicated to teacher training for the proper implementation of . The duration of this course was five weeks and the content of that ninth chapter was the topic of the Energy Science textbook. Data collection tools included designed teaching protocols in collaborative, reverse and exploratory methods, and pre-test and post-test forms, each with ten questions, the validity of which was examined using teachers' opinions. To analyze statistical data, descriptive statistics indicators and inferential statistics were used. Regarding the research questions, the results showed that there is a significant difference between the methods of reverse teaching, exploration, cooperation and lecturing in the learning of sixth grade elementary there is a significant difference between the effect of the flipped method and the effect of other methods. This study suggests the use of flipped teaching methods to teach various topics along with other methods such as collaboration and exploration for experimental science lessons.