Mulla Sadra's exegetical work, from among his other works, enjoys a special privilege in his Qur'anic approach. Sadra regards explicit narration and thorough intuition as two fundamental bases of interpretation; thus, he neither approves the inflexibility of terms nor neglecting it; rather, he believes while maintaining the external meaning, the evidences of the facts and the inner meanings are to be dealt with, as well. Mulla Sadra divides exegetical methods into four main groups and regards the method adopted by those firmly grounded in knowledge (al-Rasikhun fi al-‘Ilm) as to be the right method; that is the method of those who have attained the truths of the Qur'an with the light of the Prophethood and Wilayat, free from the excess of the philosophers and the neglect of the traditionists. Mulla Sadra considers the Qur'an to be the manifestation of the world of existence, containing the realms of the visible and the invisible. To his opinion, the Qur'an is a written copy of the universe and the existence as the simulation of the Qur'an. Thus, the Qur'an is understood only by those endowed with understanding through intuitive knowledge.
ملخص الجهاز:
روشهای تفسیری از دیدگاه ملاصدرا ١ـ تعريف روش تفسيري (رک: ايازي،/٣١؛ بابايي،/١٣) روش تفسيري، مستند يا مستنداتي است کـه مفسـر، در فهـم قـرآن از آن بهـره گرفته (عميد زنجاني،/٢١٥؛ مؤدب، ١٦٥) و تنها راه دست يابي کامل به مقاصد کـلام الهي را منحصر بـه آن مـيدانـد؛ (عميـد زنجـاني،/٢١٥) بـه عبـارت ديگـر، روش تفسيري، چگونگي کشف و استخراج معاني آيات با استفاده از ابزار يا منبع خاصي همچون عقل يا نقل ميباشد.
» (صدرالمتألهين ، سه رساله فلسفي، /٥٩-٥٨) ملاصدرا در مقدمۀ تفسير سورٔە واقعه مينويسد: «من در گذشته بسيار در کتب حکماء دقت ميکردم طوري که گمان کردم بـه جايي رسيدهام ولي وقتي چشم بصيرتم باز شد، خود را خـالي از حقـايق ديـدم؛ زيرا که بعضي از معارف، تنها بـا نـور ولايـت و نبـوت منکشـف مـيشـود.
(صدرالمتألهين ، مفاتيح الغيب ،١٥٠/١؛ فيض کاشاني،٣٤/١؛ معرفت ،٦٩/١) صاحب تسنيم ميگويد : « هر تفسيري که با ضعف علم و عقل و نقص عقل نظري و عملي انجام گيـرد و به عبارت ديگر، با معيارهاي مفاهمه عرب، اصول و علوم متعارفه عقلي و نيز با خطوط کلي خود قرآن مطابق نباشد تفسير به رأي است .
» (صدرالمتألهين ، تفسير القرآن الکريم ،١١/٦-١٠) کسي که فقط در الفاظ قرآن و نکات ادبي و بديعي آن بينديشد و بدين ترتيـب از مقاصد اصلي آن همچون معارف الهي و اسرار مبدأ و معاد باز ماند، او سزاوارتر به مثل قرآني «يحمل اسفاراً» (جمعه /٥) است تا کسي که از الفاظ و معاني چيزي نداند اما معترف به عجز و قصور خود باشد.